Klinken sommige brommers als spoorboombellen?

Als ik 's ochtends op de trein sta te wachten, hoor ik hem soms al aankomen als hij bij de *vorige* spoorbomen is. Het geluid van de bellen van die vorige spoorbomen klinkt namelijk heel zacht door tot op het perron waar ik sta (afstand 360 m met bebouwing en bomen ertussen).

Soms komt er een brommer voorbij, op een afstand van zo'n 30 m. Relatief vaak meen ik door het geluid van die brommer heen, de verre spoorbomen te horen. Maar dat is niet zo - kennelijk maakt die brommer een bijgeluid dat een beetje lijkt op het geluid van rinkelende spoorboombellen.

Ik heb dat niet alleen als ik op de trein sta te wachten, maar ook als ik op een willekeurige plek ben, en er komt een brommer voorbij. Ik meen dan spoorboombellen te horen, ook al is er geen spoorweg in de buurt.

Maken brommers werkelijk een spoorboombel-achtig bijgeluid, of is dat slechts mijn fantasie?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik denk dat je hersenen je iets laten horen, wat er eigenlijk niet is. Misschien omdat je het geluid al wel eens gehoord hebt door het brommergeluid heen. Zeker nu je denkt het steeds te horen. Je bent er op gefocust en dan hoor je iets.
Ik heb hetzelfde met ambulance sirenes. Die hoor ik soms ook in ander geluid, in een ruis of een brom.
Ik heb er nooit aandacht aan besteed, maar door je vraag besefte ik, dat ik het ook weleens heb. Leuk.

Toegevoegd na 2 dagen:
Wel grappig, ik moest gisteren nog denken aan de film(s) White Noise, waarin belicht wordt, dat sommige mensen overleden personen denken te horen in de ruis van bijvoorbeeld een radio of televisie die naast een zender staat. Lijkt me wel vergelijkbaar, ook ik denk weleens iets te horen in harde ruis, als ik er een tijd naar luister.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jij bent als je wacht op de trein, continu gefocust of te trein eraan komt. Jij beoordeeld dit aan de hand van de spoorbomen.

Nu is het natuurlijk vervelend als er een brommer voorbij komt. Dan hoor je het niet meer. Je gaat dan nog verscherpt luisteren en het zit dan in je hoofd dat je 'denkt' iets te horen. Je wilt het namelijk zo graag horen. Zodra je het perron op stapt ben je al gefocust op die spoorbomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan heel goed zijn dat het geluid dat je hoort door een brommer wordt veroozaakt. Een brommer creert een tikkend geluid en doordat de lucht koeler uit metalen plaatjes bestaat kan dit overkomen als een rinkelen de bel. Voornamelijk damesbrommers met een luchtgekoelde cylinder. Ook kan er iets los zitten aan de brommer wat begint te rinkelen door de trillingen.