Waarom eten haaien in documentaire de vissen om hun heen niet op?

Hallo,

Ik zie regelmatig op tv programma`s over haaien.
De tv programma`s laat goed zien hoe
een haai te jacht gaat.

Maar wat me opvalt is dat er ook vaak verscheidene
vissen rondom de haai zwemmen.

Dus waarom eet de haai deze vissen niet op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.3K

Het beste antwoord

Ze eten niet alle vissen - jacht maken op hele kleine visjes heeft niet zoveel zin, en bovendien zijn er ook vissen waarmee ze min of meer samenleven, zoals sommige poetsvissen (die parasieten en restanten huid van de haai eten). Die hebben nut en worden met rust gelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 je bent de enige die het ook over symbiose heeft, een belangrijk punt.

Andere antwoorden (4)

Omdat deze vissen niet in zijn dieet voorkomen, veel dieren hebben een duidelijke voorkeur. Of misschien had hij gewoon geen honger ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens diverse op internet te vinden werkstukken eten haaien één keer in de vijf dagen. Als er een documentaire gedraaid gaat worden houden ze blijkbaar in de gaten op welke dag de haaien aan het eten zijn. Dan kunnen ze daarna ongehinderd onder water filmen.
Amadea
12 jaar geleden
Ze eten niet alle vissen, ze hebben voorkeur voor een bepaalde grootte. En zoals eerder als is gezegd, eten ze niet iedere dag. Anders zouden ze nooit van zo dichtbij kunnen filmen ONDER WATER.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De haai heeft zowieso een voorkeur voor bepaald voedsel. Zo heeft de witte haai een duidelijke voorkeur voor grotere dieren [schilpadden, andere haaien, zeeleeuwen en zeehonden]. Dus dat is een: Ze eten niet alle vissen die er rond zwemmen.

Verder moet de vis wel groot genoeg zijn; grotere haaien hebben nadrukkelijk grote prooien nodig

Daarnaast moet hij honger hebben

Tenslotte: Jagen kost veel energie; Dus zullen ze alleen in 'jaagstand' achter een prooi aan gaan; Niet zomaar; Het is bekend dat witte haaien een duidelijke planning volgen bij het proberen een prooi te vangen.