Wie staan er qua dna dichter bij elkaar, halfzussen of volle nichten?

Bij de halfzussen zijn de vaders anders, en bij de nichten zijn de moeders volle zussen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (2)

Dit is een vraag die alleen met statistiek beantwoord kan worden.

Een kind krijgt de helft van zijn DNA van de moeder en de andere helft van de vader. Het is echter niet altijd dezelfde helft.

De kans dat een bepaald gen van één van de ouders bij 2 kinderen terecht komt halveert per generatie en is dus:
0,5 x 0,5 = 25%

Wanneer we even het feit negeren (!) dat een bepaald gen bij beide ouders voor kan komen kunnen we dus stellen dat van 2 kinderen van dezelfde ouders zal dus 25% van de genen gelijk zal zijn.

Hebben we te maken met één moeder, maar 2 verschillende vaders, dan wordt kans nogmaals gehalveerd: 0,5 x 0,5 x 0,5 = 12,5%

Bij volle nichten hebben we te maken met 3 generaties:
Groot-ouders, ouders en de kinderen.

Dus de formule is: 0,5 x 0,5 x 0,5 = 12,5%

Statistisch gesproken zullen halfzussen en volle nichten genetisch dus ongeveer evenveel op elkaar lijken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
- Heb hem uitgetekend
Halfzussen hebben meer kans M=gen van opa
V=gen van oma http://oi66.tinypic.com/98r0ww.jpg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
D1 = dochter 1
M1 = Man 1 (waarvan het gen op zich niet van belang is behalve dat het er is)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2z 1n betekent twee kansen op gelijkenis halfzus en maar 1 kans op gelijkenis nicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je goed ziet is dat MM(MV/VM) bij zowel zussen als nichten overeen kan komen, maar (MM)VM en (MM)MV nooit. Dus elk gen wat bij een zus niet overeenkomt is een enorm nadeel voor de nichtjes. Aangezien elk gen van de moeder van de halfzussen een hit kan worden heeft deze twee keer zoveel kansen op een gelijkenis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"2 kinderen van dezelfde ouders zal dus 25% van de genen gelijk zal zijn." Nee 50% zou ik zeggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@MrTomaat Ik ben het niet eens met jouw opmerking. Wat ik bedoel is dat één en hetzelfde gen, van dezelfde ouder 25% kan heeft bij beide kinderen voor te komen. Ten eerste wordt per keer, per ouder maar 50% van de genen doorgegeven. En dat zou dan ook nog 2x moeten gebeuren. Dat verklaart de 0,5 x 0,5 = 25% kans dat beide kinderen hetzelfde gen van dezelfde ouder bezitten. Een kind krijgt wel 50% van zijn genen van de ene ouder en 50% van de andere ouder. Maar dat hoeven niet altijd dezelfde genen te zijn !!! Opm.:
Uiteraard zullen veel meer genen met elkaar overeenkomen omdat veel genen van beide ouders hetzelfde zijn. Maar dat toeval is overal gelijk en maakt daardoor in deze berekening geen factor uit.
Halfzussen hebben statistisch gezien meer genetische overeenkomsten dan volle nichten.
Immers, de halfzussen erven elk de helft van hun DNA van de moeder.
Bij elk van de halfzussen wordt van die helft weer de helft geselecteerd.
Een kwart is dus zeker overeenkomstig vanwege de afstamming.
In de andere kwarten van de moeder, evenals in de helften van de vaders, kunnen ook overeenkomsten voorkomen.
We weten niet hoeveel, maar dat doet er ook niet toe, want de kansen daarop zijn in beide gevallen gelijk.
Voor de nichten geldt dat de beide moeders al voor de helft overeenkomstig DNA hebben. Want beiden erven de helft van de grootvader, waarvan weer de helft overeenkomt, en de helft van de grootmoeder, waarvan ook weer de helft overeenkomt. Dat is dus twee keer de helft van de helft.
Hiervan krijgen de dochters weer de helft overgeërfd, waarvan weer de helft overeenkomt. Dat is dus een kwart van de helft die ze van moeder ontvangen. De andere helft krijgen ze van de (verschillende) vaders. Dus bij de volle nichten is slechts een achtste deel zeker overeenkomstig vanwege de afstamming. Voor de andere 7/8 geldt weer dat daar ook overeenkomsten in voor kunnen komen, maar die dan niet met de afstamming te maken hebben.
WimNobel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Zie reacties voor een uitgetekend "bewijs".