Krijgen honden op jongere leeftijd (dan mensen) kanker?

Ik dacht altijd dat kanker juist op oudere leeftijd ontstaat, en als gevolg er steeds meer kanker ontstaat doordat mensen steeds ouder worden. Maar toch hoor ik veel verhalen over honden die na zeg 10 jaar sterven aan kanker, terwijl ik dat minder hoor over kinderen van 10 jaar. Waardoor komt dat verschil?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Het metabolisme(verbranding etc.) van honden is anders, veel sneller dan bij mensen, hun hart klopt sneller, de celdeling (en herstel) gaat sneller, daarom gaat er ook sneller wat mis.
Een van de "boosdoeners" is hun voeding. Zo zijn er honden (en dan nog wel rashonden als Cairn-terriers waarvan mijn vrouw erkend fokker is) die 25 jaar geworden zijn en relatief veel halen de leeftijd van 17+.
Dit is zeker mede te danken aan kwaliteitvoeding maar de snelle verbranding is en blijft een beperkende factor, ook hondencellen hebben een deelteller (een cel kan zich een maximaal aantal keren delen en daarna stopt dit vermogen, de telomeren zijn dan op.
Toch zijn er ook dieren die heel oud kunnen worden zoals Arapapegaaien en bijvoorbeeld haaien, welke laatste geen kanker kunnen krijgen.
Muizen bijvoorbeeld waar men de deelteller heeft uitgeschakeld , stierven aan kanker, de mens zou op den duur daar aan sterven als hij geen telomerenteller had en niet aan iets anders overlijdt.
Dat honden maar 8-10 jaar oud worden en dan aan kanker sterven , komt deels door doorfokken (te kleine biodiversiteit waardoor veel genetische fouten in de X en de y chromosomen voor komen en daardoor tot levensduurbeperkende gevolgen leidt.
Mede om die reden zijn "asbakjes"(bastaardhonden) opvallend gezond en omdat kleine honden minder (slech)t voedsel innemen leven ze vaak langer dan hun grotere soortgenoten. Mede vanwege de winstmarge op hondenvoer zit er vaak spul in wat je er beter uit kunt laten, maar je koopt voer per kilo.
Er zijn dus diervoeders (neen ik heb hier geen commercieel belang in) waardoor dieren minder snel kanker krijgen en door te fokken met honden die hun familie zover mogelijk uit elkaar heeft liggen. (helaas zijn ze -net als de mens- allemaal verwant, wat rashonden betreft).
Hierbij is het beangstigend dat alleen kampioen-reuen mogen dekken (volgens de eisen van de rasverenigingen) de biodiversiteit dus verder afneemt.
Je ziet dan ook in stambomen steeds dezelfde namen terugkomen, je krijgt dan misschien wel een hond die er mooi uit ziet maar gebaseerd is op een genenpool waar je je voeten nog niet in kunt onderdompelen, bij wijze van spreken.
Kortom, kanker bij honden en de korte levensduur zijn ontstaan door (minstens) drie factoren waarvan we er twee zelf in de hand hebben, de biodiversiteit EN de kwaliteit van het hondenvoer. Wij hebben goede ervaring met farmfood wat op biologische en diervriendelijke wijze is verkregen en ja , daar betaal je voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een hond van 10 IS al oud, een kind van 10 is nog niet eens volwassen, te vergelijken met een hond van ongeveer een jaar oud.

Toegevoegd na 53 seconden:
Dus ja, een hond is in kalenderjaren jong als die kanker krijgt maar in hondenjaren oud als die al 10 is. Sommige hondenrassen worden vaak maar ongeveer 10-12 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
maar kankercellen kijken toch niet naar de relatieve leeftijd van het organisme
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hond wordt na zijn zevende al beschouwd als 'oudere' hond en de cellen van de hond verouderen dus veel sneller dan mensen. Een mens wordt gemiddeld 7x ouder dan een hond. Kanker komt bij 50% van de honden voor boven de 10 jaar en is dus bij zowel mensen als honden een ziekte die vooral voorkomt bij oudere cellen. Toch snijd je iets interessants aan want bijv lymfklierkanker bij de mens heeft een lange periode van ontwikkeling nodig terwijl dit ook bij honden voor komt. Je had je vraag denk ik, iets anders moeten stellen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/40909-toekomst-kanker-blijft-kanker-toenemen-in-de-21ste-eeuw.html http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/35722-symptomen-van-kanker-bij-honden-herkennen.html
Honden worden niet zo oud als mensen een hond van 10 jaar is al een oude hond. Maar ook kinderen van 10 sterven aan kanker of krijgen het.
10 jaar geleden
1 hondejaar is ongeveer 7 mensenjaren
een hond van 10 jaar = 70 in mensenjaren (en dat is best veel )

p.s. honden kunnen lang niet zo oud worden als mensen maar het ligt ook een beetje aan de soort (sommige soorten leven langer dan soorten)