Is het mogelijk om bewijs te vinden in een lichaam van een gifgas aanval?

Regelmatig lees je de vreselijke berichten over het gebruik van gifgas in oorlogen.
De laatste tijd hoor je het vooral over Syrië en Turkije. Die landen ontkennen gifgas te hebben gebruikt. Zijn de sporen van gifgas niet terug te vinden in een lichaam? Bij leven bv via bloedonderzoek en na de dood bij een autopsie?
Want echt bewijs van een gifgas aanval hoor/lees je niet. Is dat niet te bewijzen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (1)

In Ghouta werden voor het eerst ook biomedische monsters van slachtoffers verzameld, zoals urine en bloed. “Er wordt al lang gedacht over het gebruik van biomedische monsters voor dergelijke analyses, omdat je daarmee nog veel sterker bewijs kunt verkrijgen. Als je in een slachtoffer sporen van een zenuwgas aantoont, is er geen andere verklaring meer mogelijk.”

Het gebruik van biomedische monsters heeft nog een belangrijk voordeel, legt Noort uit. “De giftigheid van zenuwgassen zit in de verbindingen die ze vormen met eiwitten in het lichaam. Die verbindingen hebben een relatief lange levensduur van soms wel enkele weken. Je hebt dus meer tijd om de sporen terug te vinden. Ook als je niet meteen ter plaatse bent om monsters te nemen.”
fremar
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
IK dacht dat je aan gifgas-slachtoffers ook kunt zien dat er van gifgas sprake is: verkramping van ledematen en open monden bij verstikking.Dat zouden symptomen zijn. Misschien geen bewijs?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Maar ik begrijp het amtwoord niet..
Is het nou wel of niet te bewijzen op t lichaam? En zo ja, waarom doen ze dat dan niet? De “daders” ontkennen alles. Maar als er echt bewijs zou zijn zouden de daders gestraft worden.
fremar
6 jaar geleden
via bloed of urinemonsters is het te bepalen.Waarom men het niet doet weet ik niet.Of men doet het wel maar komt het niet meer in het nieuws...(er zijn wel steeds andere berichten die de aandacht vragen....)