Ziet de maaginhoud er hetzelfde uit als braaksel?

Als je iemands maag zou leegpompen en de maaginhoud dan in een pannetje zou doen, zou die er dan hetzelfde uitzien als braaksel van iemand die zojuist heeft overgegeven?

Met andere woorden, is braaksel representatief voor het normale "uiterlijk" van de maaginhoud?

Of is het zo dat bij het braken slechts een bepaald deel van de maaginhoud naar buiten komt, zodat de echte maaginhoud er toch anders uitziet dan braaksel?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Braaksel is toch maaginhoud....
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt natuurlijk. Ik vroeg me dit af omdat het in principe mogelijk is dat braaksel maar een *bepaald deel* van de maaginhoud is, en dat de volledige maaginhoud (zoals die in de maag aanwezig is) er dus anders uitziet.

Het beste antwoord

Als je iemands maag leegpompt, dan zal de werkelijke inhoud, en wat je ook echt ziet, sterk afhangen op welk tijdstip je dat doet. Als iemand om 6 uur 's avonds een uitgebreide warme maaltijd nuttigt, en je pompt om 7 uur zijn maag leeg, zal het er allemaal heel anders uit zien, dan wanneer je dat om 11 uur 's avonds doet. Om 11 uur zal het een onherkenbare brij zijn, en om 7 uur zitten, bij wijze van spreken, de complete doperwtjes er nog puntgaaf in.

Braken is een beschermingsmechanisme, dus als je spontaan braakt, dan betekent dat alleen maar dat er ergens iets niet in orde is. Je maag verdraagt het voedsel niet. Je zou voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat als je maag voedsel niet verdraagt, die maag zijn werk niet goed doet, of niet goed kan doen. Het voedsel wordt dan dus niet "gekneed" en er zal ook best wat mis zijn met de afscheiding van maagsappen. Het zou kunnen zijn, dat de maag het dan vertikt om maagsappen te produceren, maar misschien is het ook wel mogelijk, dat de maag zo in de war is, en zo wanhopig probeert de boel binnen te houden, dat er juist extra maagsappen worden geproduceerd.

Daaruit kun je de conclusie trekken dat er altijd verschil is tussen de maaginhoud die met een pomp naar buiten komt en de inhoud die via een natuurlijke reactie (door het afweermechanisme) naar buiten komt.

Natuurlijk blijft het allemaal een beetje theorie, omdat ik nog niet direct zie, wat het doel zou moeten zijn, om verschillen te zien, maar het lijkt mij goed mogelijk, dat iemand die hier verstand van heeft, in een laboratorium precies het verschil zou kunnen zien (of meten), tussen een emmer kots die via een maagpomp is geproduceerd en een emmer kots die de maag heeft verlaten, omdat er iets met de maag van de betreffende persoon niet in orde was. Waarschijnlijk niet aan het voedsel zelf (want dan is het tijdstip belangrijk) maar aan de aanwezigheid van allerlei stoffen, die de maag wel of niet heeft toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat ik hier uithaal is dus:
--  De maaginhoud zou er nu (nu ik niet moet overgeven) anders uit kunnen zien dan wanneer ik nu wel zou moeten overgeven.
--  ALS ik nu zou moeten overgeven, en de arts pompt nét voor die tijd mijn maag leeg, dan is er geen verschil te zien tussen wat de maagpomp naar buiten haalt, en wat ik zelf naar buiten zou kotsen.

Andere antwoorden (1)

Wanneer het braken meerdere malen achter elkaar plaatsvindt is de maag leeg en komt er vrijwel niets meer naar buiten. In zulke gevallen kan het voorkomen dat men gal opbraakt. Dit is door de hevige spierbewegingen uit de twaalfvingerige darm naar boven geperst.

Het antwoord is dus: Ja, aangezien je je hele maag leeg "pompt" maar dan op een "natuurlijke wijze".

Toegevoegd na 5 minuten:
Logica vertelt je ook hetzelfde: Er is maar een directe weg tussen de maag en mond en daar zit een afvoerkanaal tussen. Het is dus niet dat bij het braken een deel van je maag ergens anders naar toe gaat, net als bij je maag leegpompen.

Toegevoegd na 5 minuten:
zit een afvoerkanaal

moet zijn

zit GEEN afvoerkanaal*