Hoe vliegt een vogel?

met de vleugels omlaag gaan duwt hij zich omhoog.
maar dan gaan de vleugels omhoog en duwt hij zich dan weer niet omlaag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Op zich klopt dat. Gelukkig is de vogel wat intelligenter.

Bij het omlaag gaan spreidt hij zijn vleugels zoveel mogelijk uit. Het vleugeloppervlak is dan groot.

Bij het omhoog gaan trekt hij zijn vleugels een beetje in. Het vleugeloppervlak is dan kleiner.

Hij duwt zich dus steeds veel omhoog en een beetje naar beneden. Als je een voorbijvliegende grotere vogel bekijkt (die klapperen veel langzamer met hun vleugels dan kleine vogeltjes, zodat je beter kunt zien wat er gebeurt), kun je dat goed zien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarnaast heeft de stand van de vleugel, en de dwarsdoorsnede van de vleugel er veel mee te maken - maar dat was niet het kernpunt van je vraag.

Voor een heel uitgebreide beschrijving verwijs ik je naar de Engelstalige Wikipedia - zie hieronder.

In de Nederlandstalige Wikipedia wordt ook wel wat geschreven, maar die informatie is veel summmierder.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op het filmpje kun je het heel goed zien.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee, want als de vleugel omhoog gaat trekt de vogel hem in.
het gaat allemaal erg snel, maar bij vertraagde opnames van een vliegende vogel zie je het wel.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een (grote) vogel heeft ook (juist) "lift" bij het omhoog bewegen van de vleugel.
Dit bereikt de vogel door bij het omhoog bewegen de hele vleugel zodanig te draaien dat de lucht bovenlangs de vleugel sneller blijftstromen dan onderlangs (zoals ook bij een vliegtuig vleugel de lucht bovenlangs sneller gaat)
Bij vertaagde opnames zie je dan ook dat bij het omhoog bewegen de achterkant van de vleugel achter lijkt te lopen.
De luchtstroom zal daardoor nog steeds naar beneden afgebogen worden. Wel remt zijn snelheid dan wat.

Bij het naar beneden bewegen zal er vooral ook voor de versnelling naar voren gezorgd moeten worden. Dus lucht naar achteren (veelal schuin naar achter en naar beneden) wegduwen zoals wij in het water zwemmen.

Ik ben helaas niet in staat om hier wat tekeningetjes te plaatsen. Daarom een link naar ornithopter theorie, modellen gebouwd om te vliegen als vogels,

Hoewel de site in het nederlands is zijn links daarin duitstalig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord!
+1
Hier zie je het zelf.