Als je monsters neemt in het bierbrouwproces moet je deze dan gekoeld bewaren?

Voor onderzoek naar microbiologische infecties in bier wil ik wat monsters nemen tijdens het brouwproces o.a.
- van de wort na het koken
- van het gistend bier
- van het bier in lagering
- van gebotteld bier
omdat dit volgens mij de plekken zijn waar het nuttig is om monsters te nemen.

Nu kan het zo zijn dat de monsters pas enkele dagen later onderzocht worden. moet ik deze in de tussentijd dan onder speciale omstandigheden bewaren? koel/donder/kamertemp.. etc.

Bedankt!
Tips over andere monstermomenten zijn ook welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Een bacterie kan een andere tegenwerken dus het lijkt me logisch om het monster op een temperatuur te bewaren waarop de groei (bijna) tot stilstand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt testen of er verkeerde bacteriën en dergelijke inzitten, moet je het zeker gekoeld bewaren. Anders gaan de bacteriën groeien en kun je niet meer weten wat de beginconcentratie was.
Tip voor meer monsters, neem ook monsters van de omgeving. Zo kun je controleren of de werkruimte wel hygiënisch schoon is.
Met een steriel wattenstokje kun je langs een aantal oppervlakken gaan.