Bij zowel vogelpest als vogelgriep wordt het griepvirus Aviaire Influenza bedoeld. Vogelgriep is eigenlijk een betere benaming, omdat de ziekte wordt veroorzaakt door een griepvirus en niet door de pestbacil. In de volksmond wordt echter vaak vogelpest gebruikt als er veel vogels besmet raken en doodgaan..

Aviaire Influenza of vogelpest heeft niets te maken met de ziekte pseudo-vogelpest. De enige overeenkomst is de naam. Pseudo-vogelpest wordt veroorzaakt door het NCD-virus. NCD staat voor Newcastle Disease en geeft bij pluimvee problemen aan de luchtwegen, het maagdarmkanaal en zenuwstelsel. Het virus is vaak dodelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1