Hoe komt het dat een vlieg 45 sec in de microgolfoven overleeft op 900 Watt?

Toen ik vanmorgen de melk van m'n dochtertje opwarmde, vloog er een vlieg mee de microgolfoven in. Raar maar waar, vloog ze er 45 sec op 900 Watt later, springlevend weer uit! Hoe komt dat? Bevat een vlief zo weinig water of is het exoskelet van chitine zo beschermend dat de microgolven er niet doordringen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (3)

Een vlieg kan microgolven detecteren en kan zo de straling ontwijken.

http://www.webmasterworld.com/forum9/7868.htm

Technisch gezien heeft het ook nog met "staande golven" te maken. Voor details, zie hier:

http://answers.google.com/answers/threadview?id=108430
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Bijna correct. De vlieg detecteert plekken waar hij het heet krijgt. Daar vliegt hij vandaan. Mieren in de magnetron doen hetzelfde. Als die het heet krijgen gaan ze heel snel rennen. Zo komen ze vanzelf op een plek waar de staande golven een buik hebben, dat wil zeggen: op een plek waar de golven geen warmte afgeven. Daar gaan ze langzamer lopen. Op die manier blijven ze altijd op een plek waar ze bijna niet worden verwarmd.
Het zou kunnen dat het vermogen van de vliegspieren van de vlieg ongeveer overeen komt met het vermogen van de microgolfstraling per kubieke centimeter vlieg. Doordat vliegen klein zijn, kunnen ze ook weer veel warmte kwijt. De vlieg krijgt dus niet de volle 900 Watt te verwerken.

Als de vlieg al microgolven kan detecteren, dan lijkt het me wel heel stug als hij dat via een speciaal zintuig doet, omdat deze golven niet in noemenswaardige hoeveelheden in de natuur voorkomen. De vlieg zou dan een zintuig hebben ontwikkeld voor niet aanwezige straling en dat is in het licht van de evolutie wel heel onwaarschijnlijk c.q. onmogelijk. Omdat het opwarmen niet al te snel gaat heeft de vlieg wel de tijd om een plekje op te zoeken waar hij niet zo snel opwarmt (knoop van een staande golf). Op plekken met hoge intensiteit zal hij snel verder vliegen.

Er zijn wel insecten (kevers) die warmtestraling van vuur via speciale detectoren kunnen detecteren. Hun larven leven van het hout van verbrande bomen, doordat de bomen dood zijn hebben ze geen last van de natuurlijke afweer van de boom. Bosbranden zijn echter al een erg oud verschijnsel, in tegenstelling tot radarinstallaties en microgolfovens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er iets anders aan de hand is..;-)

De elektromagnetische straling van een magnetron veroorzaakt beweging van moleculen die een electrische lading hebben.

Wellicht is de vlieg elektrisch neutraal of heeft niet veel moleculen met een elektrisch dipoolmoment. Immers alleen polaire moleculen in oa. voedsel en water, reageren op het elektromagnetisch veld.

Ijs warmt daarom slecht op in een magnetron de molecuele liggen vast en kunnen slecht bewegen (behalve als je er wat water bij doet) het vloeibare water warmt snel op en geeft zijn warmte af aan de rest van de omgeving.