Waarom moet je veel plassen bij diabetes mellitus?

Weet iemand waarom je bij diabetes heel veel moet plassen? Want ik dacht dat je bij diabetes een verhoogde glucose concentratie in je bloed hebt(=hoge osmolariteit), waardoor het hormoon ADH door de hypofyse wordt afgegeven waardoor er dus water wordt ontrokken uit de nieren(osmolarieit van bloed daalt dan, ookal is er nog “veel” glucose) en je dus minder moet plassen en niet juist last hebt van polyurie. Het stijgen van het bloedvolume zou ook verklaren waarom mensen met diabetes een hogere bloeddruk hebben, maar ik heb het dus fout en ik begrijp niet waarom. Op de site staat dat de nieren het overtollige glucose uitplassen men dat ADH een rol speelt bij diabetes inspidus maar dat snap ik niet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
13.8K

Antwoorden (1)

Bij diabetes is het glucosegehalte van het bloed zo hoog, dat de nieren niet meer in staat zijn om alle glucose tegen te houden. Een deel van de glucose in het bloed komt in de urine terecht en omdat glucose water aantrekt, zullen de nieren ook meer vocht doorlaten, zodat de hoeveelheid urine die dagelijks gevormd wordt veel groter is dan normaal.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een toevoeging op het antwoord van Fremar: door die onttrekking van vocht krijg je heel veel dorst, en ga je heel veel drinken om die dorst te lessen, waardoor je nog vaker moet plassen.