Wordt een naaktslak die per ongeluk in een vijver gegooid is nog gegeten door bijv meerkoeten, vissen of iets dergelijks?

Soms gooi ik ze per ongeluk in ipv over de sloot. Nou hoop ik dat ze nog enig nut hebben als voedsel, maar ik vrees van niet. Of toch wel?

Toegevoegd na 3 uur:
zie voor meer gegevens de reactie bij antwoord 1..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.3K
Snuffel
12 jaar geleden
Ik vind het heel goed dat je je daar druk om maakt. Respect voor al dat leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vreten mijn moestuin leeg, dus moeten ze weg, maar dat betekent nog niet dat ze dood moeten. Ze zijn een en al spier, dus een worp van een paar meter overleven ze wel, maar in t water verdrinken ze. Als ze nou nog voedsel zijn, dient t nog iets.. # jeroenjohan Ik dacht trouwens dat je op gv alles kunt vragen wat je wilt weten. Als je iets onzin vind, dat scroll je toch lekker verder ipv op iemand te hakken?
Ik probeer inderdaad respect te hebben voor dat wat leeft.
Snuffel
12 jaar geleden
juist, dat vind ik nou ook altijd. Kijk dan lekker bij een andere van de honderden beschikbare vragen hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben die naaktslakken in mijn moestuintje zo zat dat ik ze maar in de kliko gooi... Wel in de groene...
Rieneke1
12 jaar geleden
goeie vraag, +

Het beste antwoord

Slakken hebben veel natuurlijke vijanden. Vogels zoals merels, lijsters, spreeuwen en eksters, maar ook eenden en kippen eten slakken. Verder zijn egels, kikkers, padden en insecten zoals spinnen en larven van libellen en vliegen natuurlijke vijanden.

dus ja, Hoewel ze er niet erg smaakvol uitzien, dienen je naaktslakken als lekker smakelijk maaltje voor allerlei dieren, ''ook waterdieren''.

Toegevoegd na 4 minuten:
maar uit je antwoord lijkt het dat de slakken een structureel probleem zijn. Dit kan je makkelijk oplossen m.b.v. bepaalde plantensoorten die een sterke geur afgeven en daardoor een natuurlijke en duurzame verdrijvende werking hebben op slakken. Enkele van deze soorten zijn Oostindische kers, Salie, Tijm en Tomaat.
(zout e.d. werken ook, maar moet steeds opnieuw gestrooid worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor zo ver ik weet worden huisjesslakken opgegeten, maar naaktslakken niet. Hooguit misschien door een ringslang en hoewel die er in de buurt wel zijn, heb ik die niet, ondanks ideale omstandigheden: rustige composthoop vlak bij t water.
Alle gewone middelen (zeker 10 soorten) heb ik al geprobeerd, tot vermiculiet en nemaslug aan toe. aan toe. Over kopere banden kruipen ze heen, zij het wat minder vaak. Als je weet dat een slak over een scheermesje kan kruipen...
Gif, ook ecostyle, wil ik niet gebruiken. Oost Indische kers is bij mij een broedplek voor naaktslakken: door de bossigheid lekker vochtig, dus die hou ik kort.
Tomaten; minder slakken, maar nog steeds
Tijm: ja dat kan ik proberen, randje, eromheen, afwisselen met salie. Knoflook doe ik ieder jaar (de stengel geeft ook in de vroege winter al een lekkere groente) Het beste helpt nog: de vruchtbedden zo kaal mogelijk houden. Zwarte aarde, schoffelen (ivm eitjes) En wegvangen, vangen, vangen. Zo niet dan blijft er geen plant meer over. Zelfs aardappelen, fris en gezond kunnen in een week opgegeten worden (dit jaar niet, ivm droog voorjaar.) Verder noteer ik welke planten NIET slakgevoelig zijn en daar experimenteer ik mee. Zoals:
knoflook, winterpostelein, pastinaak, tomaat, rode melde, peul en erwt, venkel, dille, etc, snijbiet.
En ik kweek voor en plant pas als ze minder lekker zijn, dus min 2 paar echte bladeren hebben.
Beetje slakgevoelig: stamboon, aardappel, biet Dit jaar valt t mee, maar de courgettes blijven belaagd, de strijd lijkt remise, mijn hoop is op een paar warme droge dagen gevestigd. Kortom: ik heb inderdaad een slakkenprobleem:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, je hebt bijna alles geprobeerd:P
dus dat is geen slakkenprobleempje meer te noemen
maar misschien heb je de volgende manieren nog niet geprobeerd
Je kunt slakken vangen in ingegraven potjes met zeepsop of bier. Vooral wat zoetig bier is geliefd bij slakken. Ze zullen, als ze proberen bij het bier te komen, in het potje vallen. Er zijn bij tuinwinkels speciale slakkenvallen verkrijgbaar die op eenzelfde manier werken.
Door een meloen uit te hollen en in de tuin te plaatsen, creëer je een perfecte schuilplaats voor slakken. Zij zullen de meloen heerlijk vinden. Iedere ochtend kun je de slakken verwijderen die zich in de meloen bevinden en deze op een andere plaats, waar ze voor jouw tuin onschadelijk zijn, vrijlaten.
Ook bij de tuinwinkel verkrijgbaar zijn parasiterende aaltjes. Deze kun je loslaten op plaatsen waar slakken vaak komen en zij vallen naaktslakken aan vanuit hun darm. Geïnfecteerde slakken stoppen met eten en na 7 tot 21 dagen sterven ze. Deze aaltjes zijn onschadelijk voor mens en dier en deze manier van bestrijden valt onder biologische en duurzame plaagbestrijding. succes met t probleem en zou t leuk vinden als je een PM stuurde als een van de manieren heeft gewerkt. Ben nu namelijk wel benieuwd:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de aaltjes heb ik vorig jaar geprobeerd, na lang aarzelen, omdat ze de slakken doden en ik dat eigenlijk niet wil.
Ik had pech dat t daarna droog werd terwijl voor de juiste werking juist vocht nodig is. T werkte matig. Heb t met andere tuinders gedaan, met zelfde resultaat. Inmiddels is t uit gewerkt. biervallen etc wil ik niet ivm verdrinken. Zelfs verdrinken in bier is dood gaan. Meloen heb ik niet gedaan, rabarberblad werl, zelfde principe. Je blijft vangen. Mijn theorie is dat dit juist slakken aantrekt. Ik leg me er dus bij neer dat ik een slakkenprobleem heb en hou. Af en toe rondje slakken vangen...
Geen ter plekke compostering, waar ik eigenlijk voorstander van ben. Heb wat bomen gesnoeid of gerooid, zodat er meer zon = minder vochtige hoekjes zijn en blijf uitproberen. Helaas geen jaaaa! op jouw suggesties maar wel bedankt voor t meedenken!

Andere antwoorden (2)

dat hangt er van af of er vogels in de buurt zijn.
een meeuw bijvoorbeeld, zal zo'n hapje niet versmaden.
ook eenden happen zo'n slak lekker weg.
echter zo'n slak zinkt vrij snel, en dan zullen er ook zeker vissen zijn die er van eten, palingen en andere aaseters.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verdronken naaktslakken worden weer opgegeten door de waterslakken en als ze er zijn, de kikkervisjes.