Welke wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan naar effect van gember op hoofdpijn en migraine?

In een eerdere vraag hierover werd gesteld dat er dergelijk onderzoek is gedaan maar zonder bronverwijzing

6 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (1)

Lastig of zelfs moeilijk onderwerp, ook ervaringsdeskundigen aan het woord:

Migraine
Migraine hoofdpijn kan verminderen zowel de ernst als de duur door het gebruik van gember (41). Ook bij het plotseling opkomen van een hoofdpijn/migraine blijkt gember effectief te zijn ook in vergelijking tot het gebruik van een placebo (53, 54, 55).
https://www.sohf.nl/nutrient/gember

Werkt gember echt? Neuroloog en migraine-autoriteit dr. M. Ferrari, Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), reageert uitermate terughoudend. ,,Er is geen gedegen wetenschappelijke studie die het anti-migraine effect van gember aantoont.'' Dat de hoofdpijn een tijd wegblijft, kan makkelijk een kwestie van toeval zijn, vervolgt hij. ,,Bij migrainepatiënten kan de aanvalsfrequentie behoorlijk schommelen. Wanneer je net in een gunstige periode een middel als gember gebruikt, lijkt het alsof dát de reden van de klachtenvermindering is.''

Overtuigen doet die verklaring mij niet. Drie maanden lang zonder een flinke migraine-aanval is me nog nooit overkomen. Bovendien heb ik de indruk dat op die paar dagen dat het gember slikken erbij inschiet, de hoofdpijn zich weer aankondigt. ...Etc.
https://groups.google.com/forum/#!topic/alt.nl.handicap/cIMiDNqP2DA

Gember tegen migraine
Van gember is de gunstige uitwerking heeft op bewegingsziekten als zeeziekte en wagenziekte al heel lang bekend. Moderne studies hebben dit effect bevestigd. Gember is ook uitgeprobeerd op een kleine patiënten (...?....groep/aantal?) met migraine-aanvallen. Helpt gember tegen migraine? Volgens gebruikers wel.
http://people.zeelandnet.nl/vdwindt/migraine/gember.htm

Migraine aanval : gemberthee om de pijn te verlichten. Gemberthee, 200 milliliter kokend water, 1 stuk verse gember : Gekookt water in glas, 3 stukjes ca. 2 cm gember toevoegen, ongeveer 5 min. trekken. Stopt de migraineaanval niet na 30 minuten, neem dan nog een tweede kop gemberthee.
Tip: gember in ijskast bewaren houdt langer vers.
https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/gezondheid-sport/gezond-verstand-gemberthee-paardenmelk-en-droomgebak/

Toegevoegd na 8 minuten:
Alsnog maar wel in het Engels:

Ginger as Effective as Synthetic Drug in Migraine, but Without the Side Effects
http://doctormurray.com/ginger-as-effective-as-synthetic-drug-in-migraine-but-without-the-side-effects/