heb je talent bij je geboorte of kan je talent zelf nog ontwikkelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Uit recent onderzoek is gebleken dat talent niet zo heel erg belangrijk is. Wanneer jij 10 000 uur steekt in schaken, ben je grootmeester, talent of niet. Een Tsjech, Polgar, heeft dat al een tijdje geleden aangetoond met zijn drie dochters. Alle drie liet hij ze van jongs af aan een paar uur per dag schaken en alle drie werden ze grootmeester. Judith Polgar werd zelfs beroemd. Wil je pianovirtuoos worden? Ga 10 000 uur studeren, succes vrijwel gegarandeerd. Talent blijkt lang niet zo belangrijk als men lang heeft gedacht.

Citaat:
Volgens wetenschappers bestaat er een magisch getal dat toelaat ware expertise te bereiken: 10.000 uur. Neurowetenschapper Daniel Levitin bevestigt dit getal: ‘Studie na studie, of het nu om componisten, basketballers, auteurs, schakers of meesteroplichters gaat, telkens opnieuw komt dit cijfer tevoorschijn. 10.000 uur is het equivalent van 3 uur per dag, zeven dagen per week, gedurende 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt talent uiteraard zelf nog ontwikkelen. Hoewel sommige eigenschappen genetisch zijn aangelegd (denk aan lichaamsbouw, hersencapaciteit, etc.) is het voornaamste deel oefening en vroeg beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt bij geboorte potentieel aanleg voor heel veel zaken. Echter, alleen het maximum wat je kunt halen bij een talent ligt genetisch vast.

Je zult zelf dat talent moeten trainen om in de buurt van dat theoretisch haalbare te komen.
Zoals de ene sporter met training verder komt dan de ander, zo zal de ene wetenschapper verder dan de andere komen met zijn "training".

Ook mag je ervan uitgaan dat je nooit de tijd krijgt om AL je talenten zover te ontwikkelen door training. Je moet kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet wel wat aanleg hebben om talentvol te zijn maar ook veel oefenen