Zijn dit ondergrondse wespen of bijennesten?

Op een braakliggend stuk gras zijn er meerdere "heuveltjes",zo ongeveer 30cm. hoog.Ze voelen "zompig"aan,als ik mijn voet er op zet ,geeft het sponsachtig mee.verder zie de foto`s.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt me veel waarschijnlijker dat dit molshopen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
molshopen zijn kleiner,raken niet begroeit en hebben geen kleine gaatjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb helaas ervaring met een wespennest in je tuingrond, maar die maken géén heuveltjes. De uitgang ziet er uit als een muizenholletje. Eén gaatje dus.
Poet
8 jaar geleden
Mijn idee:
Toch molshopen. Door de lange natte tijd zit hij aardig vol water als een spons. Verder is er water uit despleten naar de onderliggende gang gaan uitstromen en dat heeft to aan de oppervlakte gaatjes gemaakt. Of de gaatjes van omhoog gekomen regenwormen zijn nog iets uitgespoeld door de regen en dus iets groter geworden. Dat het veert komt door het vele regenwater dat erin zit en wellicht ook omdat de grond relatief wat meer organisch materiaal kan bevatten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel te hoog voor molshopen,en als je molshopen googelt zie je er duizenden,maar geen enkele begroeide.
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Dit kan het nest van sluipwespen zijn

Het beste antwoord

In deze tijd van het jaar zijn er geen ondergrondse nesten van bijen of wespen.
Heuveltjes in het gras zijn bijna altijd nesten van mieren.
Vooral van rode mieren.
Voor hun gangen , die ze graven, halen ze de grond tussen de graswortels weg en brengen die omhoog.
Hierdoor ontstaan die heuveltjes .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankjewel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank u wel.