waarom huil je als je pijn heb?

want mijn vader viel heel hard van de fiets

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
4.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Niet iedereen gaat huilen dat verschilt van mens tot mens.

Antwoorden (2)

Het is een biologisch proces, je kunt er niets aan doen omdat het eenmaal zo werkt in je lichaam. Wanneer je je bezeert wordt dit gesignaleerd door je gevoelszenuwen en er wordt een seintje naar de hersenen toegestuurd. Vervolgens sturen je hersenen weer een seintje naar je traankliertjes en worden er tranen aangemaakt. Het gevolg is dat je gaat huilen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit huilen heeft overigens nog een functie....het huilen zorgt ervoor dat door de hersenen hormonen worden aangemaakt, waardoor je je lekkerder gaat voelen. Daarom zegt men ook vaak ; "Hè dat lucht op" als de huilbui voorbij is. ;-)
amc
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Ik ken niet veel mensen die direct gaan huilen als ze zich bezeren.
Heb je een bron?
SimonV
6 jaar geleden
Anders zou deze vraag niet gesteld zijn: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/48713/huilen-puur-fysiek-pijn
amc
6 jaar geleden
De vraag was specifiek...; waarom huilen als je PIJN hebt' en dat komt door de zenuwen die geraakt worden. Uiteraard zal niet iedereen meteen huilen als je je bezeert, maar je hebt toch ook wel eens gehoord van een pijngrens? Sommigen hebben een heel lage- en weer anderen een hoge pijngrens. Feit is wel dat indien de zenuwen direct geraakt worden je wel meteen het uitschreeuwt van de pijn. Tranen komen dan vrijwel direct als reactie. Als je hard valt, en de zenuwen worden direct nabij betrokken, zullen de tranen je dan ook sneller in de ogen schieten, of je nu wilt of niet.
SimonV
6 jaar geleden
Wellicht schieten er bij erge pijn tranen in je ogen, maar ik heb nog nooit een volwassen iemand dan in huilen zien uitbarsten.
Behalve bij emotionele pijn. Vandaar dat kinderen waarschijnlijk wel direct gaan huilen vanwege de schrik.
Volwassenen huilen om verdriet, pijn of juist vreugde, maar waarom doen we dat?

Eerst voelen we ons overweldigd door ons gevoel, dan komt er een brok in de keel. Ons gezicht trekt een typische grimas en uiteindelijk komen de tranen.

Als huilen alleen een teken van hulpeloosheid zou zijn , vragen om hulp! , waarom huilen volwassenen dan ook als zij alleen zijn?

Niet alleen een teken van hulpeloosheid!
Je huilt omdat je met rust gelaten wilt worden; ruzie. Of uit blijdschap bij geboorte of huwelijk. Of als je alleen bent, maar dan kan het geen hulpvraag zijn: er is niemand.
Bij een overlijden, het verlies van iemand, huil je ook van pijn, de pijn die je voelt omdat je iemand mist. Maar zeker niet iedereen huilt bij een overlijden, dit is ook afhankelijk met de relatie die je met de overledene hebt, familie, dichtbij of misschien een kennis/zakelijke relatie.

Als kind wanneer je valt ga je huilen en heb je pijn, krijg je van mamma een kusje op de pijnlijke plek. Dat helpt, dat troost.

Maar een volwassene die alleen is en huilt, doet dit niet om hulp te vragen ...er is niemand... en hoewel niet getroost wordt dit toch vaak wel als prettig ervaren. Dus waarom zou je dan niet huilen als volwassene wanneer je pijn hebt. Het is niet voor niets, het lucht op, je voelt je beter na het plengen van tranen.