Is er een grotere overeenkomst tussen vingerafdrukken van ééneiige tweelingen?

Als je de vingerafdrukken van ééneiige tweelingen vergelijkt, kom je dan tot een grotere korrelatie dan gemiddeld? En waarom zijn de afdrukken in dit geval niet identiek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Het beste antwoord

Vingerafdrukken zijn uniek en persoonsgebonden, evenals de patronen op de handpalmen, voetzolen en tenen. De uniciteit wordt bepaald door de papillairlijnen van de vinger, die worden gevormd tussen de 100e en de 120e dag na de bevruchting. Het patroon wordt gevormd door genetische en stochastische omgevingsfactoren, en is zo voor iedereen uniek. Eén-eiige tweelingen hebben hetzelfde DNA, maar toch verschillende vingerafdrukken.

Meer info vind je op wikipedia-vingerafdrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja die is er zeker.
Zie onderstaand stukje :
,,De vingerafdrukken van identieke, ook wel eeneiige tweelingen genaamd, zijn bijna hetzelfde, maar niet helemaal'', zegt Michel Piette van de vakgroep Gerechtelijke Geneeskunde van de Universiteit Gent. Van ver bekeken is het lijnenpatroon van de vingerafdrukken van tweelingen hetzelfde, maar een beetje expert met een vergrootglas merkt algauw de kleine verschillen op in punten, streepjes en lijnen die bijvoorbeeld bij het ene lid van de tweeling ontdubbelen en bij het andere niet.

,,Het basispatroon van de vingerafdruk wordt door onze genen bepaald'', bevestigt Jean-Jacques Cassiman van het Centrum Forensische Geneeskunde van het Leuvense universitaire ziekenhuis Gasthuisberg. Mensen met ernstige genetische afwijkingen, zoals het downsyndroom (mongolisme) of het syndroom van Klinefelter, hebben hele typische vingerafdrukken. Het patroon is eenvoudiger, met meer lussen en minder cirkels.

Gewone broers en zussen kunnen soms ook gelijkende vingerafdrukken hebben, omdat ze genetisch verwant zijn. Welke genen de vingerafdruk bepalen, of hoe de subtiele verschillen totstandkomen bij eeneiige tweelingen, die genetisch zo goed als identiek zijn, is niet bekend. Misschien spelen invloeden in de baarmoeder een rol, of kleine verschillen in de doorbloeding van de vingertoppen. De wetenschap is er nog niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deel van de vingerafdrukinformatie is genetisch bepaald en zal dus bij beiden terug te vinden zijn zoals soortgelijke patronen en de breedte en hoogte van de papillairlijnen.

Een ander deel wordt bepaald door externe factoren. Bij externe factoren moet je denken aan: hoe de baby in de baarmoeder heeft gelegen, waar er druk heeft uitgeoefend, of de moeder tijdens de zwangerschap ziek is geweest of giftige stoffen heeft gebruikt. Dat kan allemaal invloed hebben op het lijnenverloop.

Tweelingen hebben dus nooit precies dezelfde vingerafdrukken.