Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kent een vlieg geen angst,of instinct?

Ik heb een vlieg al een paar keer proberen te meppen maar hij/zij komt steeds op dezelfde plek(mijn been)terug.Pets!Ik heb hem.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu komt hij niet meer op dezelfde plek terug.. of hij moet er nog steeds in geplette vorm liggen ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vliegenbreintjes zijn heel efficiënt georganiseerd. Ze kunnen de wereld om zich heen met enorme precisie in kaart brengen en door een aantal simpele regels op die omgeving reageren.
Niet dat we precies weten hoe het vliegenbrein in elkaar zit, maar je kunt aan regels denken als deze: "Als er iets groots op me afkomt, dan vlieg ik een andere kant op". Of: "Als ik energie nodig heb, dan vlieg ik naar de dichtstbijzijnde voedselbron".
Evolutionair zijn deze regels voor de vlieg handig gebleken en ze worden met het vliegenbrein meegeleverd. Je kunt ze zien als reflexen.

De basis voor vliegenreflexen kun je ook meegeven aan een robotje en die zou ongeveer hetzelfde reageren op de wereld (en op jou) als de vlieg.
Het is geen redeneren of denken wat de vlieg doet. Hij trekt geen conclusies en hij heeft geen emoties nodig. De vlieg zouden emoties als angst alleen maar in de weg zitten, omdat dat alleen zijn bliksemsnelle reflexen in de war zou sturen.
Nadeel van zijn routineuze leven is dat de vlieg ook geen gevaren inschat en daardoor keer op keer doodkalm terugkomt op plekken die potentieel gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld op jouw been.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze kennen geen angst. Voor angst heb je zelfbewustzijn & reflectie capaciteiten nodig, hetgeen een vlieg hoogstwaarschijnlijk niet in voldoende mate heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliegen en veel andere insecten, hebben een vaste plek, waar van uit er telkens opnieuw weggevlogen wordt.
Het is zijn landing en startbaan dus.
Een vlieg heeft heel bijzonder ogen en kan tegelijk, alle kanten op kijken, ook achteruit, dus zoekt hij een plek uit om te landen en te stijgen ,die een goed overzicht heeft op de omgeving en die omgeving is zijn wereld.
Komt hij in een andere ruimte, dan is dat weer zijn wereld en zal hij daar zo een uitzichtplek zoeken, meestal aan de lamp.
Hij kent wel angst, anders zou je hem zo kunnen pakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overlevings drang dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.K. suus, zoveel hersenen kunnen er niet in dat koppie zitten, het kan ook gewoon een reflex zijn.
Nee vliegen zijn niet angstig maar wel alert. Zodra je met je hand of de mepper in de buurt komt zie je dat hij/zij zich eerst 'verschanst' en razendsnel vertrekt. Het is aan jou wie sneller is.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het helpt ook als je de vlieg van boven af mept
want een vlieg vliegt vaak omhoog weg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n minuscuul brein als dat van een vlieg,zal dergelijke gevoelens niet kennen. Of een alternatief; deze vlieg was zelfdestructief bezig! Geef hem een waardige begrafenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die vlieg geen angst zou kennen zou hij juist niet wegvliegen. Het kent dus wel een of ander concept van gevaar. Maar het diertje is niet slim genoeg om te voorspellen dat jouw been een gevaarlijke plek blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding