Kunnen insecten horen?

Ik vraag mij dit af, omdat ik zojuist tegen een vlieg zat te schreeuwen dat hij op moest vliegen, maar hij bleef zitten. Naar maten ik harder schreeuwde en dichterbij kwam, zetten de vlieg het uiteindelijk op een vliegen. Dit kan door de veranderde luchtstroom komen of door mijn adem :p

Mijn vraag is, hoorde hij mij? Kunnen insekten horen? Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
12.1K

Het beste antwoord

Insecten kunnen soms zeer goed horen. De bekendste voorbeelden zijn krekels, waarbij het mannetje geluid maakt en het vrouwtje op zoek gaat naar het mannetje. De membranen om te horen zitten daar op de voorpoten. Als de krekel in de goede richting staat, recht in de richting van het geluid is het geluid dat hij waarneemt maximaal (in fase).
Motten kunnen vaak ook enorm goed horen, zodat ze hun grootste vijand de vleermuis kunnen horen aankomen. Voor de geluiden waar wij gevoelig zijn, zijn ze echter doof (onder 15 kHz). Ook motten hebben trommelvliesachige membranen, maar ze hebben een directe verbinding tussen de zenuwcellen en het membraan.

Om kort te gaan insecten horen precies wat ze moeten horen om te waarschuwen voor vijanden en om partners te vinden en veel verder gaat hun vermogen om geluiden waar te nemen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die vraag kan helaas niemand beantwoorden dat insecten kunnen horen wat wij horen. Maar ze zijn wel gevoelig voor sommige tonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord :)
Vaak zijn insecten in staat vorm en kleur te onderscheiden. Sommige soorten hebben een uitstekend gehoor, bijvoorbeeld krekels en sprinkhanen waarbij de gehoororganen in de poten zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant antwoord. Dank je responsum :)
Er bestaan zoveel verschillende soorten insecten dat deze vraag onmogelijk in het algemeen beantwoord kan worden. Daarom geef ik nu alleen informatie over vliegen:

De meeste soorten vliegen zijn stokdoof.

De parasitaire vlieg Ormia ochracea heeft een echter supergehoor. Het vliegje werd in 1970 ontdekt in het zuiden van de Verenigde Staten en het staat sindsdien model voor het onderzoek naar gehoorproblemen. De Ormia-vlieg heeft zo’n vernuftig gehoorsysteem met richtmicrofonen dat het een krekel op 120 meter afstand kan lokaliseren. Dat komt overeen met een mens die een mobieltje op een kilometer afstand hoort afgaan.
En een ander vliegje, de Drosophila Melanogaster, hoort door zijn neus te laten ronddraaien.

Maar de gewone huisvlieg kan niet horen. Je kunt schreeuwen wat je wilt, maar hij zal niet weggaan. Beweging die luchtstroom veroorzaakt zal 'm wel van plaats doen veranderen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord :)