waarom bewegen luiaards zo langzaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet echt blij met de drie antwoorden die je hebt gekregen volgens mij... misschien moet je je vraag dan beter uitleggen. Sorry als ik het mis heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ja misschien wel...
Wat ik bedoel is meer: hebben ze er een specifieke reden voor, zoals camouflage, of kúnnen ze gewoon niet anders? Ik hoef niet te horen dat ze één keer per week hun boom uitkomen om te poepen :)
fremar
12 jaar geleden
Maartje,wij maar zoeken voor jou,wees zelf wat minder lui en zoek zelf ook even al was het maar één keer in de week...

Het beste antwoord

Ze krijgen weinig energie van de planten die ze eten, en zo vallen ze minder op voor andere wezens die ze kunnen storen. Nu heeft de luiaard erg weinig natuurlijke vijanden. De drietenige luiaard wordt door de harpij, een roofvogel, belaagd. Omdat de luiaard zo langzaam (en voorzichtig!) beweegt, valt hij bijna niet op tussen het dichte bladerdak. Luiaarden kunnen zo voorzichtig bewegen dat ze geen enkel blaadje laten bewegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze leven van bladeren in bomen, deze geven weinig energie.
Ze komen één keer in de week uit de boom om hun behoefte te doen, en gaan dan linea recta weer de boom in. En ze slapen zoals vele zeggen geen 18 uur per dag, maar net aan 10 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat had ik zelf ook nog wel op wikipedia gevonden, het is alleen geen antwoord op mijn vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een heerlijk leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het volgende komt van "Boezerooij" hierboven,dat waarvan u oa zecht dat dit geen antwoord is op uw vraag:ik citeer: "Ze leven van bladeren in bomen, deze geven weinig energie."Einde citaat.
Waarom citeer ik dit nu?Omdat dit citaat hét antwoord is op uw vraag.
Een antwoord dat hier trouwens al meermaals gegeven werd?
Dat langzame bewegen is te wijten aan het zeer lage energie dat de voeding levert,Luiaards eten eucalyptusbladeren en die zijn maar zeer weinig voedzaam.
Een andere kant is dan wel weer dat bvb de koala's de zelfde bladeren eten en toch veel actiever zijn,maar zij hebben dan ook een heel andere lichaamsbouw en ook een heel andere manier van voordbewegen.
En koala's lusten ook wel eens fruit,en fruit geeft wél méér energie.
Dit is hun natuur ofwel denken ze "haast en spoed is zelden goed" ... Daarbij moeten ze zich niet haasten want er is ruim eten(bladeren) daar hoog in de bomen en vijanden hebben ze ook al niet.Nog enkele weetjes:
Het idee dat luiaards 18 uur per dag slapen is een mythe. Uit recent onderzoek blijken luiaards in het wild iets minder dan 10 uur per dag te slapen.[3]
Een luiaard komt gemiddeld zo'n één keer per week uit de boom naar de grond om zijn behoefte te doen.
Een luiaard loopt op de grond niet sneller dan 2,5 meter per minuut. Over een afstand van een kilometer zou hij ruim 6,5 uur doen.
fremar
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Blijkens die [3] heb jij de gegevens uit Wikipedia. Waarom dan geen bronvermelding?
fremar
12 jaar geleden
Om dat ik een luiaard ben...
De haakklauwen maakt het voor hem erg moeilijk om te wandelen en door langzaam te wandelen camoufleren ze zich en vallen dus minder op voor roofvogels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heb ik al vele dieren reportages gezien waar een luiaard door een roofvogel uit een boom werd geplukt,en werd meegenomen naar get nest waar de luiaard aan de jongen werd gevoerd.
Het dier eet vooral bladeren, maar daar zitten heel weinig voedingstoffen in. Hierdoor heeft de luiaard niet zo veel energie. Maar het beest heeft hier iets slims op bedacht. Hij beweegt gewoon heel weinig en langzaam. Door zijn klauwen om een tak te haken, kan hij na het eten in de bomen hangen, zonder dat het hem moeite kost. Daar doet hij dan een lekker dutje