Overleeft een dik persoon langer zonder water dan een dun persoon?

Het is redelijk logisch dat een dik persoon zonder eten langer overleefd dan een dun persoon aangezien de dikke persoon meer vet reserves heeft.

Maar hoe zit het nou zonder water?
In vetcellen zit weliswaar ook water, maar kan dit 'gebruikt' worden tijdens langdurig (max 3-4 dagen) niet drinken?

Oftewel:
Stel dat je een dikke en een dunne mens in een ruimte zou zetten met precies dezelfde omstandigheden en ze zouden niet kunnen drinken.
Het enige verschil tussen de 2 is het vetgewicht.
Welke van de twee mensen zal eerder doodgaan door nier-/hartfalen, de persoon met meer of met minder vet? Of gaan ze tegelijk dood?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat de dikke mens langer overleeft. Deze krijgt op een gegeven moment zoveel honger dat hij de dunne persoon opeet.

Als ze elkaar niet op mogen eten dan zijn er denk ik inderdaad veel andere factoren die bepalen of iemand overlijdt of niet. Maar als - zoals je stelt - echt het enige verschil het vetpercentage is en ze verder even gezond zijn dan zal iemand met meer vet langer overleven, simpelweg omdat hij meer reserves heeft om aan te spreken.... denk ik tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het gaat om de voedingsstoffen. Natuurlijk is iemand die stevig is mee reserves, heft het minder snel koud. Daardoor verbrand hij/zij mider. Als het over een langere tijd hebt zijn bij de magere en stevige personen allebij voedingsstoffen nodig!!dat geld ook bij vocht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk wel dat in het vet ook veel rotzooi ligt opgeslagen, zodra het vet aangesproken wordt zullen nieren en lever harder moeten werken om die stoffen af te voeren. Misschien heeft de dikke persoon dan juist meer vocht nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt echt van meer factoren af dan alleen hoeveel vet en dergelijke.
nou daar moest ik even over nadenken. Dat water uit het vet zet niet echt zoden aan de dijk volgens mij.

Ik stel dat de dikke mensen eerder bezwijken als een dik EN een dun persoon niets meer eten of drinken.

De reden is: voor beide wordt het vochttekort ze het eerst funest (en dus niet voedseltekort), maar dat stelde je zelf ook al.

Dikke personen zweten meer dan dunne mensen, omdat ze A) door dat vet beter geisoleerd zijn en B) omdat het meer inspanning kost een zwaar lijf te bewegen.

Ik denk daarom dat ze relatief meer vocht VERLIEZEN en daardoor eerder ten onder gaan aan niet drinken.
amigo
12 jaar geleden
De dood treedt in door een verstoring van de mineralenbalans wanneer men niet drinkt.
de "vette" persoon heeft weliswaar meer vet maar in dat vet zit veel vocht.
Helaas is het verdampingoppervlak groter en zal de dikke medemens sneller vocht verliezen.
Omdat de omstandigheden bepalend zijn voor het wel of geen voordeel hebben van het dik zijn (of juist niet)
bepalen deze omstandigheden in belangrijke mate de uitslag.
Bij kou zal de dikkere mens het langer zonder vocht uithouden en bij warmte mogelijk de dunnere wat ook weer afhangt van de luchtvochtigheid.
Ik denk toch echt dat de omstandigheden de beslissing zal bepalen.
Dus is het feit of een mens dik is of niet , niet de bepalende factor op zich, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze allebei tegelijk zullen overlijden.
De dikke zal inderdaad zoals de anderen al zeiden eerder het vocht verliezen (door meer zweten), maar deze kan ook meer verliezen want hij had sowieso meer vocht bij de start dan de dunne.
Dat komt juist doordat hij meer vetcellen heeft dan de dunne en dus meer water heeft opgeslagen.
De dunne kan dus maar minder vocht verliezen voor hij bezwijkt en doet dat ook. Beide lichamen reageren anders op de omstandigheden juist om het te sparen tot het maximum, wat drie dagen (zonder drinken) is! Voor iedereen. Het is niet voor niks dat die drie dagen zijn opgesteld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ps. het enige verschil zoals je zegt "is het vetgewicht" is dus niet zomaar een gewicht maar vetcellen.
Vet moet opgeslagen worden in cellen en een dik persoon heeft dus meer cellen, meer cellen is meer water.