Hoe kan het zien van iets simpels als (eigen) bloed leiden tot een fysieke reactie?

Laatst was mijn vinger nogal geraakt door een mes, en dat bloedde dus wel. Ik wist van mezelf dat ik daar geen ster in was dus heb ik de BHV'er geroepen en de rest van de tijd de andere kant op gekeken. Toch werd het weer langzaam aan zwart voor m'n ogen en niet veel later even buiten bewustzijn/flauw gevallen. Ongeveer een kwartier erna (toen ik er weer bij was en de vinger ingepakt was) zag ik de sterretjes weer komen, en dit keer moest ik kotsen...

Heel verhaal, maar de vraag is nu hoe dit allemaal kan gebeuren door enkel een beeld en gedachte. Hoe kan dat tot zo een hevige fysieke reactie leiden? Wat flauwvallen kan ik indenken dat m'n hoofd te weinig bloed/zuurstof heeft, en kotsen omdat ik iets fout gegeten heb, maar door een beeld?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ben juist nog heel bewust goed blijven ademen, en ben allesbehalve in paniek geraakt... Maar ik kon het gewoon niet stoppen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het flauwvallen is puur van de schrik!
je ziet bloed...word licht in je hoofd ..je gaat hyperventileren en dan da je...
alleen een kwartier flauwliggen is wel lang..maar misschien leek t voor jou gevoel n kwartier!
t zijn meestal enkele seconden..
maar je reactie hebben meer mensen last van
t komt overigens meer bij mannen voor dan bij mannen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t komt overigens meer bij mannen voor dan bij mannen.. ?? Gv, trouwens! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee klopt, ik was maar een paar tellen 'weg'. Een kwartier nadat ik weer bij was gekomen, dat bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet vrouwen zijn uiteraard

Het beste antwoord

Daar is een moeilijk woord voor: vasovagale syncope.
Het is een tekortschietende bloedvoorziening van de hersenen door een acute reflexmatige verlaging van de bloeddruk. Klassieke uitlokkende factoren voor een vasovagale reactie zijn: (a) langdurig rechtop staan (voornamelijk) in een warme omgeving, en (b) het beleven van hevige emoties (bijvoorbeeld een injectie krijgen of het zien van bloed). Ook vasten, alcoholgebruik en misselijkheid zijn bekende uitlokkende factoren.
Vasovagale reacties kondigen zich vaak van tevoren aan via de zogenoemde prodromale verschijnselen. Door de afgenomen bloeddoorstroming van de hersenen ga je je licht in het hoofd voelen. Je ziet zwarte vlekken door de ontoereikende doorbloeding van het netvlies. Daarnaast kan je gaan zweten en bleek gaan zien. Sommigen klagen bovendien over misselijkheid.
Het bewustzijnsverlies ten gevolge van een vasovagale reactie duurt in de regel nooit langer dan vijf minuten. Wanneer je weer bij bewustzijn komt, voel je je weer helemaal normaal.

Toegevoegd na 19 minuten:
Er zijn trouwens wel wat trucs mogelijk om het te voorkomen. Je zou moeten proberen of een ervan bij jou werkt: met je hoofd tussen je knieën gaan zitten ; als je staat de benen kruisen en stevig in een voorwerp knijpen, of gaan hurken ; gaan liggen en je benen hoog leggen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

geen paniek

het flauwvallen is puur van de schrik!
je ziet bloed…word licht in je hoofd ..je gaat hyperventileren en dan da je…
alleen een kwartier flauwliggen is wel lang..maar misschien leek t voor jou gevoel n kwartier!
t zijn meestal enkele seconden..
maar je reactie hebben meer mensen last van
t komt overigens meer bij mannen voor dan bij mannen..

Toegevoegd na 32 minuten:
komt meer bij mannen voor dan bij vrouwen... moet t zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg vervelend voor je! Maar trek het je niet aan.
Er zijn genoeg mensen die niet tegen het zien van bloed kunnen. Het is niet allen het zien ervan, maar ook de geur !!!
Er is niet echt een oplossing voor. Zorg dat je (werk)omgeving ermee bekend is. Dan raken ze niet in paniek en hoef jij je niet te schamen. Echt, je zal er veel begrip mee kweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar ik trek het me ook zeker niet aan. Er is gewoon weinig aan te doen. Ik zei nog tegen m'n collega: pak maar een stoel, want de kans is er dat ik straks van mijn stokje ga. En jahoor, daar ging ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie hierin niet echt een antwoord op de vraag, ik zie geen verklaring voor hoe het kan.
Prima als reactie hoor, daar niet van, maar niet echt een antwoord.
Hoe het fysiek werkt weet ik niet, maar ik denk dat je onbewust tegen je lichaam zegt 'Ik wil dit niet weten!'.
Het besef dat een deel van je lichaam opeens open ligt, zo kapot is, vinden we zo erg, dat we van dat besef proberen te vluchten.
En de enige manier om dat besef te kunnen ontvluchten, is door buiten bewustzijn te raken. Alle andere manieren van vluchten bestaan er namelijk niet op dat moment: je kan het niet ongedaan maken, en je kan wel proberen er niet aan te denken, maar dan zie je toch telkens dat beeld voor je.
Ik denk dat dat verlangen om ervan te vluchten zo sterk is, dat je onbewuste, je instinct, het overneemt, en dan dus zorgt dat je lichaam inderdaad buiten bewustzijn raakt.

Maar goed, dat is maar mijn theorie.

Dat een gedachte tot een fysieke reactie leidt, zonder dat jij daar bewust voor kiest, komt overigens wel vaker voor: dat je hart sneller gaat kloppen bij een spannende situatie bijvoorbeeld, dat is je overlevingsinstinct, dat ervoor zorgt dat je in echte noodsituaties meer kans hebt om te overleven.