Heeft de afkomst van een stamcel invloed op een daaruit "gekweekt" orgaan?

Als je uit stamcellen een orgaan kunt maken, (bijvoorbeeld een oor), is dat dan een willekeurig oor.. of een oor volgens de genetische eigenschappen van de ouders van de foetus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het idee is dat je cellen van het eigen lichaam gebruikt. Als je cellen van de ingevroren placenta gebruikt dat zijn de meeste stamcellen van het embryo en nog omnipotent (alle andere celtypes kunnen eruit gekweekt worden afhankelijk van de behandeling die ze krijgen).

Je kunt ook uit het beenmerg van het individu cellen halen die pluripotent zijn(kunnen een verschillende typen cellen vormen afhankelijk van de behandeling). Dat kan voldoende zijn om er een oor uit kraakbeen mee te vormen.

Het grote voordeel van een uit eigen stamcellen gevormd orgaan is het ontbreken van een afweerreactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De stamcellen ontstaan pas na de bevruchting, uit een bevruchte zygote. De cellen zijn nog niet gespecialiseerd maar hebben wel hetzelfde genotype als de zygote, en die is ontstaan uit een zaadcel en een eicel, dus gedeeltelijk het genotype van de ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bevruchte zygote is dubbelop, zie ik net. Het moet zijn een becruchte eicel of gewoon zygote ;-)