Waarom word ik helemaal lekgeprikt door muggen en mijn vriend niet?

Ik reageer ook nog eens allergisch op de beten, rode, pijnlijke plekken met een doorsnede van 10cm. Mijn vriend wordt helemaal niet geprikt. Ik weet dat het aan het bloed ligt, maar waarom is het ene bloed lekkerder voor de mug dan het andere bloed?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ben overigens nog nooit door een ander insect gestoken!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Vermoed werd het al jaren, maar nu hebben Schotse onderzoekers het naar eigen zeggen ook wetenschappelijk bewezen: muggen hebben een voorkeur voor bepaalde mensen. De een wordt wel volop geprikt, voor andere halen ze hun neus op.

Veterinaire onderzoekers van de universiteit van Edinburgh ontdekten dat muggen reageren op chemische stoffen in mensenzweet. Dat zweet tapten ze af bij vrijwilligers na een inspanning van ongeveer een kwartier. Vervolgens bestudeerden ze de reacties van de antennes van muggen.

Bewogen de voelsprieten wat meer in de richting van het ene zweetpotje dan zou die persoon wel gevoeliger zijn voor een muggensteek, concludeerden de Schotse onderzoekers, onder leiding van dr. Sally Singh. Zij zal volgende week op een bijeenkomst van de Britse entomologenvereniging in het Schotse Aberdeen meer uitleg geven over haar onderzoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ten eerste geloof ik niet dat een mug bloed "proeft".
Het schijn toch één of ander bestanddeel in het bloed te zijn,wat de mug aantrekt, een bepaalde geurstof of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met geur. Wanneer je bijvoorbeeld doucht voor het slapen gaan en jezelf hebt ingesmeerd met bodycreme zul je minder geprikt worden dan wanneer je niet ongedoucht in bed gaat liggen. Muggen zijn gek op zweet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal dat muggen op zoet bloed afkomen, is niet waar. Waarom muggen dan wel de ene persoon veel steken en de ander niet, is gedeeltelijk nog een mysterie. Waarschijnlijk heeft het te maken met de geur van je huid, en de stevigheid van je huid heeft er ook mee te maken. Als je een dunne huid hebt, ben je een makkelijkere prooi voor muggen.
Mensen die naar de tropen verhuizen, weten het: het eerste half jaar worden ze helemaal lekgestoken, daarna wordt het minder, omdat je huid dikker wordt.
Wat kun je zelf doen: Probeer eens vitamine B1 (Thiamine) te slikken. Daar word je minder 'zoet' van.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja! En je beenhaar flink lang laten groeien helpt ook, dan kunnen ze dáár in elk geval niet landen... Mijn man werd nooit op z'n onderbenen gestoken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Italiaans truukje ca. drie dagen lang zure roden wijn drinken vervolgens ca. een kwart liter per dag, je bloed wordt dan wat zuur en dat vinden ze niet lekker. Ze gaan dan op zoek naar een ander slachtoffer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Drie dagen een liter per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk zeg! Ben jij wel helemaal lekker Jeroen? :) hahahaha
Muggen selecteren hun prooi op basis van interessante chemicaliën. Bij stress is de hormoonhuishouding in het lichaam anders dan in rust. Dit zorgt ervoor dat er andere chemicaliën van de mens afkomstig zijn.

De mens merkt hier weinig van, maar voor muggen, die hier actief op zoeken, is het een wereld van verschil.
Mensen die gestresst zijn ruiken door de adrenaline die
ze via zweet (angstzweet) uitscheiden. Verder hebben ze een hogere hartslag en wat meer doorbloeding van de huid.
Dit laatste is voor de mug handig, een bloedvat is met meer succes aan te prikken.
Als er twee mensen naast elkaar liggen , gaat de voorkeur uit naar de warmste persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe steken muggen?

Wanneer een mug een bloeddonor heeft gevonden steekt ze met haar holle buis.

mug op mensenhuid
Met deze buis boort ze een gaatje door de huid en spuit er wat speeksel in. Dit speeksel zorgt ervoor dat het bloed niet stolt en ze net zolang kan drinken tot er genoeg eiwitten kunnen worden aangemaakt. Dit anti- stollingsmiddel veroorzaakt bij mens en dier een allergische reactie: er ontstaat een bult die vervelend jeukt. Hoe meer je aan de bult zit, hoe meer het gaat jeuken omdat het anti- stollingsmiddel dan onder de huid verspreidt wordt. Dieren hebben dezelfde reactie als een mens, het meest bekende voorbeeld hiervan is bij paarden te vinden. Paarden worden vaak gestoken door kleine mugjes als de Culicoïdes, een soort die steeds vaker een plaag vormen in grote gebieden (zoals in Schotland, Wales, Noorwegen). De beten van deze insecten veroorzaken bij sommige paarden een allergische reactie, waardoor ze enorme jeuk krijgen en gaan schuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat de vraag was hoe een mug steekt.
Maar voor de rest leuke info hoor.