Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben mensen met het syndroom van Down een hogere dichtheid?

Aangezien zij een chromosoom meer hebben in elke cel, leek het mij plausibel dat hun cellen een hogere dichtheid hebben. Of zou het zou zijn dat hun cellen gewoon iets groter zijn? Of is het zo dat chromosomen geen significant volume van de cel bedragen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
990

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat lijkt me onmeetbaar. De fosfaatdeoxyriboseruggengraat maakt DNA iets zwaarder dan de lichaamseiwitten (een fosforatoom is twee keer zo zwaar als de koolstof zuurstof en stikstof atomen en fosfaatgroepen bevatten ook veel zuurstof dat wat zwaarder is). Ze hebben iets meer DNA, maar het verschil in dichtheid tussen DNA en eiwit is al vrij klein, dat wordt dan nog gecombineerd met het geringe aandeel van DNA in de lichaamscellen. Met name vetcellen bevatten nauwelijks DNA en ik heb de indruk dat mensen met Down syndroom relatief veel onderhuids vet hebben.
Het eventuele verschil wordt dus ondergesneeuwd door verdunning, ruis en de gevolgen van Down syndroom voor de lichaamssamenstelling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding