is de besmettelijke ziekte die de door van veel merels heeft veroorzaakt inmiddels uitgewoed?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
Rieneke1
6 jaar geleden
Voor dit jaar vermoedelijk wel, gezien het usutuvirus door muggen wordt overgedragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke, Moet iedere merel afzonderlijk door die mug worden besmet, of kan een eenmaal besmette merel ook andere merels besmetten? In het laatste geval kan het virus natuurlijk nog even doorwoeden ookal zijn er geen muggen meer.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Broodjeei voor zover ik heb begrepen vindt besmetting alleen plaats door muggen, niet onderling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
worden vogels dan ook geprikt door muggen??
Rieneke1
6 jaar geleden
@tilborghs Ja, dat blijkt he? Zo worden bijvoorbeeld pokken ook overgebracht.Rond de ogen, in de snavelhoeken, er zijn plekjes waar ook vogels door muggen kunnen worden gestoken.

Antwoorden (1)

Nee, dat zal nog wel een paar jaar duren.

Het usutuvirus verspreidt zich met name in warme perioden, als muggen actief zijn. Eind juni nam het aantal meldingen van dode merels duidelijk toe, en in juli was de piek. Maar nu de dagen kouder zijn planten de muggen zich nauwelijks meer voort en neemt het aantal vogelslachtoffers af. Bovendien laten merels zich aan het eind van de zomer minder zien omdat ze dan in de rui zijn, waardoor ze minder goed kunnen vliegen.

In 2016 werd het usutuvirus in Nederland geïntroduceerd. Het stamt uit Afrika en is vermoedelijk door trekvogels meegenomen naar Europa. Het virus is genoemd naar de rivier de Usutuin in Swaziland. Het wordt door steekmuggen, voornamelijk uit het geslacht Culex, overgedragen. De muggen kunnen merels infecteren met het virus nadat ze een geïnfecteerde merel hebben geprikt.

Bij een eerste introductie is de sterfte altijd hoog. Het is onbekend hoelang het duurt voordat de populatie voldoende weerstand heeft opgebouwd en de sterfte zal afnemen. Het is niet te voorspellen hoelang het virus in Nederland in de vogelpopulatie aanwezig zal blijven en wat het effect erop zal zijn. Dit zal de komende jaren duidelijk moeten worden. Uiteindelijk zullen de merels er immuun voor worden.
Amadea