Wat zou er gebeuren (met mensen, dieren of planten) als er geen stikstof of andere stoffen in de lucht zaten, alleen 100% zuurstof?

Gebeurt er iets of helemaal niets?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
erotisi
6 jaar geleden
100% zuurstof is enerzijds, zeker bij langdurige blootstelling, de oorzaak van oxidatieve stress zodat onze cellen kapot en we uiteindelijk sterven.
Anderzijds voorkomt zoveel zuurstof ervoor dat de CO2 druk in de longen en in het systeem van affniteit tussen zuurstof en CO2 in ons bloed te laag wordt zodat onze cellen juist zuurstof te kort komen. Stikstof is belangrijk in de stikstofkringloop dat planten voorziet van voedingsstoffen.

Antwoorden (1)

Dan zouden wel allemaal het loodje leggen.
De stokstof in de lucht is via een ingewikkeld proces nodig om aminozuren te maken.
En aminozuren zijn essentieel voor eiwitten, en dus voor het leven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien zou bij 100% zuurstof alles wat nog zou kunnen branden spontaan in de fik gaan. (Inclusief alle metalen).
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als er minder in zou zitten? (10% ofzo)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom ontvlamt het dan zo rap?
erotisi
6 jaar geleden
ontvlammen en branden is misschien toch net iets anders?
Roesten is ook branden maar geen ontvlammen, misschien dat dat Reddie bedoelt?
Reddie
6 jaar geleden
@erotisi, in zuivere zuurstef brandt ijzer met een VLAM.
(zelf gezien)/
Reddie
6 jaar geleden
@erotisi, en bij een zuurstofconcentratie van "slechts" 35% vliegen alle planten spontaan in de fikt.
Reddie
6 jaar geleden
@Fijke, het ontvlamt niet "rap", maar zuurstof bindt zich heel graag aan dingen. Daarbij ontstaat warmte. En hoe hoger de zuurstofconcentratie, hoe sneller er warmte wordt ontwikkeld. En bij hogere temperatuur verlopen die reacties weer sneller, waardoor er een nog sneller warmte wordt ontwikeld, waardoor er brand kan ontstaan.
Hetzelfde gebeurt als je met een vonkje je gasfornuis aansteekt.
erotisi
6 jaar geleden
maar weet je zeker dat bij 100% zuurstof geen ontsteking nodig is? Maw gaat het echt spontaan?
Reddie
6 jaar geleden
@erotisi, dat gebeurt al bij 35% zuurstof.