Wat is het IQ van iemand met syndroom van down?

Volgens mij zijn mensen met down niet zo slim maar wat is hun IQ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
20K
ronron1212
6 jaar geleden
Sommige mensen met down hebben zelfs een normaal tot hoog IQ en studeren af aan de universiteit.
http://newsmonkey.be/article/7013

Antwoorden (1)

Mensen met het syndroom van Down hebben over het algemeen een lager IQ, maar dit gaat zeker niet altijd op. Dit hangt vooral af van hoe veel of hoe weinig zij in hun kinderleeftijd gestimuleerd en uitgedaagd worden. Er zijn dan ook Down-mensen met een vrij normaal IQ (rond de 100), maar bij de meerderheid ligt dit tussen de 25 en de 60.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
IQ metingen beneden de 60 bestaan eigenlijk niet. Daar valt niets meer te meten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt bij mensen zonder beperking, maar bij mensen met een beperking kunnen wel lagere waarden gemeten worden, zie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/78742-syndroom-van-down-kenmerken-gedrag-erfelijkheid.html
ronron1212
6 jaar geleden
Sommige mensen met down hebben zelfs een normaal tot hoog IQ en studeren af aan de universiteit.
http://newsmonkey.be/article/7013
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JanJ2002: een zo lage intelligentie (dat er een IQ beneden de 60 wordt toegekend) IS de beperking. Zo heet dat. Niet te verwarren met "daardoor komt het", of met andere varianten van hetzelfde misverstand. Reddie zegt het wat kort, maar heeft gelijk: dergeljke waarden zijn de naam meting niet waard, het zijn gissingen. Het wordt bijv. een gok of iemand geen antwoord weet op een vraag, of dat 'ie de vraag niet snapt. En een uitkomst van bijv. 50 geeft niet aan of over de hele linie alles zeer zwak begrepen wordt, of dat iemand op één deel van de test vrijwel normaal scoort en op de rest nul. @JVerschuur: Dat er toch waardes vanaf 20 worden toegekend zal best, maar de bruikbaarheid ervan is uiterst discutabel. Zacht uitgedrukt.