Hoeveel ml van vloeibare zoetstof mag je per dag?

Hoeveel ml mag je per dag van vloeibare zoetstof op basis van cyclamaat en sacharine?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
beter proberen om zoveel mogelijk natuurlijk voedsel te eten, zonder toevoegingen en zonder zoetstoffen
Cryofiel
11 jaar geleden
Niet alle natuurlijke producten zijn gezond...

Antwoorden (1)

Daar zijn geen regels voor. Je mag dus alles. Mag je ook fijn zelf weten.

Veilige zoetstoffen krijgen van de Europese Commissie over voedselveiligheid een E-nummer. Dit nummer garandeert dus de veiligheid van producten met zoetstoffen voor consumenten. Ook kun je er vanuit gaan dat er niet te veel van een zoetstof in een product zit.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zoetstoffen.aspx?gclid=CIfCm9KalbYCFUTItAodfBMA6g#blok2

Er zijn wel aanbevelingen.
Voor volwassenen is het niet gauw te veel. Maar voor kinderen wel, omdat kinderen kleiner zijn.
De maximale hoeveelheden voor de zoetstoffen cyclamaat, aspartaam, acesulfaam-K, en sacharine staan hieronder vermeld. Kijk op het etiket om te kijken welke soort zoetstof er in het product zit.
Dat geeft dus niet aan hoeveel ml van die zoetstof je precies gebruikt.
Dat kan ook niet, want dat hangt natuurlijk af van HOE jij dat spul gebruikt.

Gebruik per dag niet meer dan 7 mg per kg lichaamsgewicht aan Cyclamaat.
Voor frisdrank is dat voor volwassenen een maximum van ongeveer zeven glazen (1,8 liter) per dag); voor kinderen niet meer dan drie glazen per dag (gemiddeld, maar hoe jonger en kleiner, hoe minder).

Gebruik per dag niet meer dan 5 mg per kg lichaamsgewicht aan Sacharine.
Volwassenen maximaal zestien glazen frisdrank per dag; kinderen maximaal zeven glazen per dag (gemiddeld, maar hoe jonger en kleiner, hoe minder)

http://www.diabetesfonds.nl/faq/hoeveel-kunstmatige-zoetstoffen-mag-ik-gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goed antwoord. Met als toevoeging dat ook volwassenen teveel zoetstoffen binnen zouden kunnen krijgen, vooral als ze *alles* zoeten met zoetstoffen. Voorbeelden zijn aspartaam (per dag maximaal 40 mg per kilo lichaamsgewicht). Als je al je drankjes, je voedsel, en een gebakje met aspartaam zoet, kun je wel eens boven dat maximum uitkomen. Met stevia gebeurt dat nog sneller, omdat je daarvan maar 4 mg per kilo lichaamsgewicht mag innemen.