Blijven transgenders biologisch gezien een man of een vrouw?

Blijven transgenders biologisch gezien een man of een vrouw? En zo ja, hoe komt dit? Want wat maakt het dat je biologisch een man of een vrouw blijft als je eigenlijk alles laat veranderen naar het tegenovergestelde geslacht als dat je eerst was?

(als je bijvoorbeeld als vrouw je vagina laat veranderen naar een penis, baardgroei hebt, hormoon veranderende pillen in neemt, en je borsten laat amputeren haar kort knippen, enzovoort)

Dit is geen haatachtige bericht/vraag richting transgender. Gewoon pure oprechtheid!

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Ja.
Biologisch blijft iemand een man (XY-chromosoom) of een vrouw (XX-chromosoom).
Daarnaast kan een man die zich om laat bouwen tot vrouw nooit kinderen baren en andersom kan een vrouw die zich om laat bouwen tot vrouw nooit sperma produceren.

"Want wat maakt het dat je biologisch een man of een vrouw blijft..? "
Chromosomen
Botstructuur (denk aan breder bekken bij vrouw)
Ontbreken van interne organen die specifiek zijn voor geslacht (baarmoeder, zaad producerende testikels)
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
kan een vrouw die zich om laat bouwen tot MAN nooit sperma produceren.
tinus1969
een jaar geleden
Man of vrouw staat los van XX of XY, zie bv https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Swyer maar ook https://en.m.wikipedia.org/wiki/ZW_sex-determination_system
LeonardN
een jaar geleden
Natuurlijk staat dat niet los van elkaar.
Je gebruikt een absolute uitzondering, niet voor niets een afwijking, om een punt te maken.
Maar het staat helemaal los van de vraag.
Als iemand als man geboren is DUS: XY-chromosoom+penis+zaadballen+skelet, dan kan je nooit een vrouw worden. Iemand die zich dus vrouw voelt
De andere link snap ik de relevantie niet van. Dat gaat niet over mensen zo te zien.
tinus1969
een jaar geleden
Het gaat er om, dat geslachtschromosomen geen perfect bewijs zijn dat je man of vrouw bent, en dat er veel mannelijke dieren zijn zonder XY.
LeonardN
een jaar geleden
Het gaat er niet om perfect bewijs te vinden.
Het gaat er om of iemand die eerst XY is gewoon XY blijft en BIOLOGISCH dus gewoon een man blijft, je kan dat feit niet veranderen.
tinus1969
een jaar geleden
Het punt is, dat iemand met XY niet automatisch man is. Zie die link naar https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Swyer
Jij lijkt man zijn 100% te koppelen aan XY - maar daar past nuance bij.
LeonardN
een jaar geleden
Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat iemand die XY is, dat altijd blijft, ANDERS dan de vrager zich lijkt te realiseren. De nuance van intersekse moet niet verwart worden met transgenderisme. Ik snap niet waarom je de vrager expres wil verwarren. Hou die dingen gescheiden zodat de zaken makkelijker blijven. "Jij lijkt man zijn 100% te koppelen aan XY - maar daar past nuance bij."
Ja, ALS je het hebt over intersekse gevallen (er zijn er meer dan het Syndroom van Swyer).
Die ene keer dat iemand die werkelijk intersekse is OOK zichzelf als transseksueel beschrijft, nou daar zou je een punt hebben, voor alle andere 99,99% van de gevallen niet. Bijna alle mensen die een geslachtsveranderende operatie ondergaan zijn bijna altijd duidelijk XY of XX. Dat er intersekse mensen bestaan zegt niet dat iemand die XY is na een operatie opeens niet meer XY is. Dat blijft, dat ontken je toch niet neem ik aan?
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN:
"Het gaat erom dat iemand die XY is, dat altijd blijft, ANDERS dan de vrager zich lijkt te realiseren."
De vraagsteller heeft het helemaal niet over XY. Dat is een aspect dat jij er in brengt.
Vraagsteller vraagt juist eigenlijk: ' Wat maakt het dat je biologisch een man of een vrouw bent/blijft?'
LeonardN
een jaar geleden
Letterlijk uit de vraag:
"Want wat maakt het dat je biologisch een man of een vrouw blijft als je eigenlijk ALLES laat veranderen" Wel nu XY/XX kan je niet veranderen en is dus iets wat vrager niet weet/over het hoofd ziet. Het is ook iets wat je zelf wel benoemt, maar niet tegenspreekt als onveranderbaar. "De vraagsteller heeft het helemaal niet over XY"
Niet expliciet, maar dat zal komen omdat deze niet dat besef heeft.
tinus1969
een jaar geleden
Nogmaals, @LeinardN, jij bent de enige die over XY chromosomen begint en claimt dat dat bepalend is. Zowel vraagsteller als ik noemen dat niet, ook niet impliciet.
LeonardN
een jaar geleden
Uit jouw antwoord:
"Die factoren (zoals XX/XY chromosoom," XX/XY hoeft de vrager niet te benoemen.
Je kan niet benoemen wat je niet weet.
Degenen die het wel weten zullen het benoemen, getuige ook jouw antwoord.

Andere antwoorden (1)

Daar is eigenlijk geen goed antwoord op te geven, omdat er een aantal aspecten zijn die samen bepalen of je biologisch man of vrouw bent. Die factoren (zoals XX/XY chromosoom, het hebben van baarmoeder vagina of juist penis, productie van sperma of eitjes) vallen meestal samen, maar bij een kleine groep mensen niet. Die zijn biologisch een soort tussenvorm.
tinus1969
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
Je mist de essentie van de vraag en focust je op iets waar de vraag niet over gaat.
De vraag is niet: Is bij elke persoon 100% te zeggen of deze man of vrouw is?
De vraag is of bij iemand waarvan we in eerste instantie 100% kunnen stellen dat deze biologisch man is, na een reeks ingrepen kunnen zeggen dat deze daarna vrouw is in biologische zin.
Dat kan niet. Dus er is wel een goed antwoord op te geven.
Vrager komt helemaal niet over speciale gevallen waarbij bij de geboorte al niet goed duidelijk is wat er aan de hand is.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, ik vind dat mijn antwoord nadrukkelijk juist ook op de situatie in de vraag slaat.
Na een geslachtsoperatie is iemand geen man of vrouw meer, maar ook niet 100% van het nieuwe geslacht. Je wordt een soort tussenvorm.
LeonardN
een jaar geleden
"Na een geslachtsoperatie is iemand geen man of vrouw meer"
Dat is een mening (die ik niet deel). Biologisch(XX, XY) zal men nog steeds vast kunnen stellen dat iemand het oorspronkelijke geslacht is (voor de operatie), dat is feit. Jij kan vandaag de dag doen aan je lichaam wat je wil, over 100 jaar kunnen we gewoon vaststellen dat je een man was. Vrager zegt:
"als je eigenlijk alles laat veranderen"
En moet dus blijkbaar nog snappen dat je niet ALLES laat veranderen, of kan laten veranderen.
Dat tackle je nergens. Maar in plaats daarvan kom je met het intersekseverhaal. Het argument rondom intersekse (vaakgehoord in de transdiscussie) is er een die de zaak onnodig in verwarring brengt. Die mensen kunnen met recht spreken dat ze biologisch noch het een noch het ander zijn (en dus een tussenvorm zijn, zo je wil), waar transseksuelen biologisch gewoon het een zijn en het een blijven ook al zouden ze dat zelf graag anders zien.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN: "over 100 jaar kunnen we gewoon vaststellen dat je een man was."
Nee, over 100 jaar kunnen we nog vaststellen dat je een XY chromosoom had.
Di is nu juist de fundamentele vraag, waar vraagsteller een goed punt heeft. Ben je een vrouw als je een XY chromosoom hebt en tegelijk een vagina? Of ben je dan een man? Of ben je iets daartussenin?
(voor de goede orde; voor circa 99% van de mensen zijn deze aspecten samenhangend: die hebben XY en een penis, of XX en een vagina. Maar een kleine groep valt buiten die simpele tweedeling).
LeonardN
een jaar geleden
Ja, maar over die kleine groep gaat de vraag niet.
De vraag gaat over transgenders.
Dat lijk je te missen. "waar vraagsteller een goed punt heeft."
Hoezo, jij komt met dat punt, niet de vrager. "Ben je een vrouw als je een XY chromosoom hebt en tegelijk een vagina? Of ben je dan een man? Of ben je iets daartussenin?"
Maar transgenders hebben dat niet, die hebben gewoon vanaf geboorte XY (en een penis) of XX (en een vagina). En vallen dus niet in die kleine groep waar de simpele tweeling niet geldt.
Je punt gaat over intersekse en de vraag gaat over transgenders. "Nee, over 100 jaar kunnen we nog vaststellen dat je een XY chromosoom had."
En dus een man was OF de kleine kans had dat je een intersekse-afwijking had (zal je wellicht ook DNA-technisch kunnen achterhalen). Er zal 0 verwarring zijn onder biologen die onderzoek doen naar het lichaam van Kaitlyn(Bruce) Jenner.
tinus1969
een jaar geleden
Nogmaals @LeonardN, mijn antwoord gaat ook over transgenders.
LeonardN
een jaar geleden
Nee, dat is juist het punt, je spreekt over een andere groep Interseksen.
Transgenders zijn mensen waar wel alles samenvalt, maar die enkel wat weg laten halen (in sommige gevallen).
tinus1969
een jaar geleden
En daardoor valken dingen niet neer samen. Verder klopt het niet dat transgenders alleen maar wat weg laten halen. Meestal krijgen ze ook hormonen.