Hebben planten op slaapkamers een positief effect?

Is 't goed voor de gezondheid van een mens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Velen twijfelen eraan: is het wel verstandig om kamerplanten in de slaapkamer te plaatsen aangezien ze tijdens de nacht zuurstof aan de lucht onttrekken? Dat laatste klopt inderdaad, maar de hoeveelheid onttrokken zuurstof is zo gering dat dit geen invloed heeft op de luchtkwaliteit, integendeel zelfs. Overdag ontrekken de planten CO2 aan de lucht en geven zuurstof af, waardoor uiteindelijk ook de slaapkamer een gezondere omgeving wordt.'Dat planten en ook snijbloemen ongezond zouden zijn op de slaapkamer, berust op een fabel die wellicht rond de jaren '70 de wereld werd ingestuurd. In die tijd waren bloemen zoals de lelie erg in trek. 's Nachts geven deze bloemen echter een indringende geur af om hun natuurlijke bestuivers aan te trekken. Een aantal mensen krijgt door die overprikkeling van geur hoofdpijn. Ziekenhuiszusters hadden daarom vroeger de gewoonte om 's nachts de bloemen op de gang te zetten. Vermoedelijk ligt dit aan de basis van het foute idee dat bloemen én meteen ook kamerplanten niet in de slaapkamer thuis zouden horen.' Om te vergelijken: een kleine slaapkamer bevat ongeveer 5000 liter zuurstof. Tijdens een nachtrust van acht uur gebruikt een volwassen persoon gemiddeld zo'n 190 liter. Een niet al te grote plant neemt in dezelfde periode ongeveer 50 milliliter zuurstof op. Een peulschil dus. Een bedgenoot gebruikt duizendmaal meer zuurstof dan een plant. Ik vind dat een plant in een slaapkamer een positief effect heeft, en het heeft ook nog een rustgevende werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien op je steming. In principe is het zo dat zodra he donker wordt, planten geen zuurstof meeraf geven, en alleen zuurstof verbruiken. Dus vanuit dat oogpunt is hetniet zo dat je plant 's nachts veel positief bijdraagt. Maar qua sfeer is het wel goed; Mensen worden rustiger van groen en planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in tegendeel.
Hier, in de Scientific American, wordt het afgeraden.
AWM
13 jaar geleden
Planten op de slaapkamer hebben een positief effect op de sfeer en op de rustgevendheid van de slaapkamer.

Vaak wordt verteld dat planten negatief zijn, omdat ze gedurende de nacht zuurstof *verbruiken* en kooldioxide *produceren*. Dat mag dan helemaal waar zijn, hetzelfde geldt in nog sterkere mate voor je partner.

Slaap je dus met z'n tweeën in een slaapkamer waar ook planten staan, en maak je je bezorgd over de luchtkwaliteit? Gooi dan eerst je partner eruit, dat zet meer zoden aan de dijk dan het verwijderen van de planten.

Voor planten geldt dus, net als voor mensen: de slaapkamer moet groot genoeg zijn en voldoende zijn geventileerd; dan is er geen probleem meer.

Planten kunnen wél een probleem geven wanneer er schimmels groeien, bijvoorbeeld in de vochtige aarde. Die schimmels verspreiden sporen, en die krijg je *niet* weg door te ventileren.

Samenvattend:
Zolang je zorgt dat je planten (inclusief de aarde en de pot) niet beschimmeld zijn, heeft hun aanwezigheid een klein positief effect, mits je de normale slaapkamerhygiëne (voornamelijk ventilatie) in acht neemt.
Cryofiel
13 jaar geleden
op mij wel, heerlijk al dat groen te zien zodra je je ogen opslaat :)
verder zet ik gewoon het raam op een kier, zomer en winter.
Rieneke1
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed idee, je raam openzetten. Ik zet mijn raam altijd wijd open, zomer en winter. Maar goed, ik ben dan ook Cryofiel. Ik doe mijn raam pas dicht als het buiten  --10 °C is, terwijl het stormt, en die storm recht op mijn raam gericht staat. Niet dat ik daar zelf niet tegenkan - da's gewoon een kwestie van een extra dekbedje over me heen trekken. Maar als ik in zo'n situatie mijn raam toch open laat staan, word ik midden in de nacht gewekt door de herrie die mijn verwarming maakt terwijl hij aan het bevriezen is (tot nu toe drie keer meegemaakt - de verwarming is nog steeds niet lek).