Ik zie hier constant een soort vragen opduiken over het onstaan van dingen in de natuur of ons lichaam, maar kloppen deze vragen wel?

De vraag is steeds in deze vorm:
Waarom hebben wij mensen ....
Waarom zorgt de natuur ervoor dat...
Of een recent voorbeeld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/natuur-man-doorgaans-langer-vruchtbaar.206311

Het lijkt er dan steeds op dat de vrager ervan uit gaat dat de natuur een soort stuurt hoe het moet, de antwoordgevers gaan dan ook nog eens theorieen ontwikkelen waarom dit wel zo moet zijn.

Het lijkt mij dat deze vragen onzinnig zijn als je of in een god gelooft of uitgaat van de evolutietheorie, want dan zijn de antwoorden respectievelijk: Omdat god het zo wil en omdat we toevallig zo geevolueerd zijn en (ondanks of misschien wel dankzij deze evolutie) nog steeds leven.

Of zit ik er helemaal naast en zijn er nog andere vormen van uitleg mogelijk?

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien is de laatste zin wat hard gestelt maar ik bedoel meer zijn er andere gangbare manier van uitleg, natuurlijk zijn er misschien wel 100'en manier waarop je het uit kan leggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha wauw ...jij had hier anderhalf jaar geleden moeten zijn. :)...dikke pret met jou...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dan, licht me es in ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de vragen: waarom heet dit zo?
Kimath
12 jaar geleden
Vind je zelf dat het door God komt dan? Want dat haal ik uit je tekst. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope dan heb je het verkeerd begrepen, ik zeg dat er grofweg 2 mogelijkheden zijn om iets uit te leggen geloof of evolutie. Het lijkt mij dat deze vragen onzinnig zijn als je of in een god gelooft of uitgaat van de evolutietheorie, want dan zijn de antwoorden respectievelijk: Omdat god het zo wil en omdat we toevallig zo geevolueerd zijn en (ondanks of misschien wel dankzij deze evolutie) nog steeds leven. Misschien had een of tussen "god het zo wil" en "omdat" dudielijker geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach ja....
en ik kom constant een soort vragen tegen die in de verkeerde categorie staan. :OP als je wil weten wat wel en wat niet mag kan je in de regeltjes kijken of je vraag stellen in de categorie
"goeievraag.nl" overigens denk ik zelf dat het helemaal niets met geloof te maken heeft (weet je het verhaal van kindeke jezus en jozef en maria? dat had helemaal niets met vruchtbaarheid te maken hoor) :)) 2 mogelijkheden zijn wel wat kort door de bocht denk ik
je hebt geloof, je hebt bijgeloof. (zo zou een stam in Afrika een heel ander verhaal uit kunnen leggen over het ontstaan van de dieren) de wetenschap (wetenschappelijk aangetoonde bewijzen) zijn het ook niet altijd met elkaar eens op elk vlak.
(daarom bestaan er ook verschillende theorieën over bep. onderwerpen) en dan heb je nog alles wat er tussenin zit natuurlijk. dit noemt men ook wel 'persoonlijke meningen of waarheden' kan noemen.

Het beste antwoord

Deze vragen kloppen wel degelijk. Voor iemand die het antwoord niet weet, is het moeilijk om de vraag op de juiste manier te stellen.

Denk aan een immigrant, die mag rustig vragen 'wat is mrtomaat?' Ipv 'wie is mrtomaat?'

Dus als je het antwoord nog niet weet, (wat meestal toch de hoofdreden voor het stellen van een vraag is) is het juist logisch dat je vraagstelling niet klopt.

Vaker weten mensen al wel de benodigde informatie over een onderwerp om de vraag in de juiste context te kunnen zetten, maar dat lukt niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb de antwoorden gelezen bij het voorbeeld wat jij geeft.
De antwoorden zijn eigenlijk allemaal WEL ...omdat we toevallig zo geevolueerd zijn.
Alleen wordt er dan ook nog wat uitleg gegeven wat het NUT van die "toevallige" evolutie is geweest.

Dus de vraag waarom "iets" of "de mens" zo geworden is, zoals het nu is, op bepaalde punten, is helemaal niet zo raar.
De meeste zaken die geevolueerd zijn, zijn dat niet zo toevallig namelijk.
Dat heeft allemaal zijn oorzaak en betekenis en belang gehad en nog.

Dus: ja, die vragen kloppen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou de vroeg toch moeten zijn wat is het nut van... Ipv waarom is... ? En deze dingen zijn wel toevallig, vleugels zouden ook nut hebben en die zijn toevallig nog niet geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He zie je nou, nu begin je ook over "niet toevallig" en oorzaak terwijl je die woorden toch zou moeten mijden als je het via de evolutie zou willen benaderen. Of bestaan er meerdere stromingen binnen de evolutieleer? Een die zegt alles is toeval en de andere die zegt dingen veranderen met een doel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evolutie is natuurlijke selectie waardoor populaties aangepast raken aan de omstandigheden.
Ik noem dat niet toevallig. http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je punt, heel goed punt zelfs. Maar wat ik veel zie is een antwoord/vraag combinatie waar er vanuit wordt gegaan dat de mens/natuur/dieren zich positief aanpassen naar de omstandigheden ipv dat de omstandigheden de positieve aanpassingen "belonen". Het is soms misschien ook alleen maar de manier waarop gevraagd wordt en uitgelegd die fout is niet eens de theorie zelf die er achter zit. Laat ik eens een recent voorbeeld nemen waarvan we weten waarom het gebeurd en de foute oorzaak-gevolg conclusie trekken die je hier veel ziet. Er ontstaat op dit moment een "nieuwe" vertakking van de olifant, de slagtandloze olifant, olifanten zonder slagtand worden namelijk niet bejaagd en kunnen zich rustig voortplanten terwijl diegene met slagtand in aantal verminderen. In 3030 op GV zou je dan hier de conclusie kunnen lezen dat het in belang was voor de olifant om slagtandloze kinderen te krijgen om zo de stropers te slim af te zijn. Ze gaan dus uit van een oorzaak terwijl ik zou zeggen het is een toevalligheid (slagtandloze olifant) met alleen een gevolg (olifanten leven nog steeds). Als die toevalligheid niet was ontstaan hadden ze misschien doodgegaan, of ze gaan alsnog dood ondanks die toevalligheid. Het gevolg is in dit geval dus geen toeval maar uit te leggen met logica vandaar dat het soms lijkt of er een oorzaak is. Maar een vraag als deze: Waarom heeft de natuur het zo gemaakt dat een man doorgaans veel langer vruchtbaar blijft dan een vrouw? Afgezien dus dat de vraag al iets impliceert wat niet klopt
kan naar mijn idee de vraag maar op een manier uitgelegd worden en dat is: dat is toevallig zo gekomen en heeft ons blijkbaar een voordeel opgeleverd zodat we er nog steeds zijn of heeft niet genoeg nadelig effecten zodat we er nog steeds zijn. Had het zo geweest dat de man een vruchtbare periode van 2 dagen had gehad waren we er nu waarschijnlijk niet meer geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" He zie je nou, nu begin je ook over "niet toevallig" " "In je vraagstelling noem je evolutie zelf ook toeval.. meneertomaatje." Klopt ik ging dan ook in op "niet toevallig" he :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijke selectie kent geen toeval. Het is een autonoom proces. Dat gebeurt gewoon. Mutaties die variaties in een soort veroorzaken berusten wel op toeval.
De vragen die jij stelt zijn heel nuttig. Het is goed dat mensen die stellen. Daardoor ontstaat er een voortschrijdend inzicht van onze werkelijkheid.
Je kunt jouw vragen beter beantwoordbaar maken door je af te vragen of de er achterliggende gedachten wel kloppen. M.a.w. stel ze op zo'n manier dat de antwoorden weerlegbaar (= met concrete gebeurtenissen bewijsbaar) zijn. Als ze beter weerlegbaar zijn, kunnen zij ook in een voor iedereen beter begrijpbare of herkenbare vorm van uitleg gegoten worden. Bijvoorbeeld: wordt een aardbeving nou veroorzaakt door (een) god of door platentektoniek?
Om terug te keren naar de door jouw geconstateerde controverse tussen het goddelijke scheppingsverhaal en de evolutietheorie: tot nog toe wint die laatste van de eerste op alle terreinen (als het gaat om weerlegbare antwoorden op vragen), of het nou gaat om scheppingsverhalen uit de Droomwereld van de Aboriginals , de Griekse Mythologie of het Oude Testament. Toch wil dit niet zeggen dat je de verhalen uit bijv. de Droomwereld, Mythologie of Bijbel moet verwerpen, zolang ze je maar blijven inspireren tot het stellen van nuttige vragen.