Worden er bij het paren extra chromosomen aangemaakt voor het kind?

Ik begrijp dat je al je 23 chromosomen dubbel hebt omdat je ze van je vader en moeder krijgt, maar wat gebeurt er dan met de chromosomen van de ouders, gaan die chromosomen bij hen weg?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
tinus1969
6 jaar geleden
Wel eens iets gelezen over wat er gebeurt bij celdeling?
Erna55
6 jaar geleden
Lees eers eens over voortplanting... Eicel en zaadcel.
Samensmelting, celdeling.

Antwoorden (1)

Alle cellen van je lichaam bestaan uit 23 chromosoomparen. In de ei- en spermacel is dit niet zo, het zijn 23 enkele chromosomen. Als de eicel bevrucht is dan ‘smelten’ de sperma- en eicel samen en worden het 23 chromosoomparen. Als er nieuwe cellen aan worden gemaakt gebeurd dit door celdeling. Dit betekent simpelweg het in 2 delen van cellen waardoor je van 1 cel 2 cellen maakt die hetzelfde zijn als de eerste cel en dit dan heel vaak. Kortom worden er dus geen extra chromosomen aangemaakt maar voegen de chromosomen van de ei- en spermacel samen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik was nog vergeten te vermelden dat de chromosomen niet weg gaan bij de ouders, maar de cellen worden gedeeld waar er dus 1 van naar het kind gaat en de ander bij de ouder blijft