Kan een hond tweelingen onderscheiden?

Stel dat de broer van het baasje, die van een eeneiige tweeling is, thuis komt. Zal hij dan anders reageren?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (4)

Nee, normaal gesproken niet. Alleen een goed getrainde hond kan dat.

http://www.livescience.com/14897-dogs-identical-twins.html

Toegevoegd na 14 uur:
Een hond kan heel goed ruiken en zeker als je hem daarop traint, maar of ze dat doen is een heel ander verhaal. Honden doen veel meer op zicht dan men in eerste instantie dacht.

In de praktijk kan je het volgende doen als je een hondeneigenaar bent. Loop de gang in, bedek je gezicht, kom terug de kamer in. Veel honden flippen hem dan. Ze gaan er vanuit dat een wildvreemd persoon de kamer inkomt. Als ze ook maar een moment hun neus zouden inzetten om de situatie duidelijk te krijgen zou er niks aan de hand zijn. Echter veel honden zijn blijkbaar zo snugger niet.

Vandaar ook "normaal gesproken niet". Ze ZOUDEN het wel kunnen, maar waarschijnlijker is dat ze het niet doen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in je link staat dat de honden het wel kunnen. En dan gaat het zelfs om honden die beide mensen niet kennen. Een hond die zijn baas of zijn tweelingbroer uit elkaar moet houden, kent de geur van zijn baas zo goed dat hij het verschil direct ruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een hond altijd zijn neus zou gebruiken. Dat is nou net niet het geval. Een soort aangeleerde onjuiste uitleg. Een hond kan heel goed ruiken en zeker als je hem daarop traint, maar of ze dat doen is een heel ander verhaal. Honden doen veel meer op zicht dan men in eerste instantie dacht. In de praktijk kan je het volgende doen als je een hondeneigenaar bent. Loop de gang in, bedek je gezicht, kom terug de kamer in. Veel honden flippen hem dan. Ze gaan er vanuit dat een wildvreemd persoon de kamer inkomt. Als ze ook maar een moment hun neus zouden inzetten om de situatie duidelijk te krijgen zou er niks aan de hand zijn. Echter veel honden zijn blijkbaar zo snugger niet. Vandaar ook normaal gesproken niet. Ze ZOUDEN het wel kunnen, maar waarschijnlijker is dat ze het niet doen.
Ja, een hond herkent mensen aan hun geur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, en tot voor kort dacht ik ook dat het op geur of gezichtsherkenning was, maar dat blijkt het niet.

Het geval dat ik kende was uit mijn jeugd van een identieke tweeling, maar ik kon ze onderscheiden door een iets andere dikte in het gezicht. Nochtans had de een al de ander zijn lief eens bedot en er mee geknuffeld waarna ze het plots doorhad, met een serieuze woede en ruzie als gevolg.

Daar dacht ik ook dat de hond Luc herkende zoals ik, door goed te kijken, maar bij aankomst ging hij altijd naar Luc en reageerde ook totaal anders (knuffelachtig) waar zijn tweelingbroer minder aandacht kreeg.

Nu blijkt dat honden, dikwijls nog beter dan mensen, onthouden hoe elke persoon omgaat met hen en dus een houding aannemen gebaseerd op het 'gedragsverleden' (behaviouristisch). Sinds ik zelf actief met honden en paarden ook al bezig was de laatste vijf jaren, en ik ook enkel bij bepaalde intelligente mensen merk dat ze bewust extra inspanningen moeten doen om niet alleen nog te herinneren wat zij 'vertelden' maar daarbij (ik zeker) ook nog moeten bewust onthouden "wat ik aan wie verteld heb om niet in herhaling te vallen", is deze denkpiste blijkbaar ook wetenschappelijk al gestaafd en volg ik die studies wel.

Dus de wijze waarop de tweeling reageert en kijkt naar de hond, of zelfs de fijne manier waarop hij/zij de de deur opent of uit zijn wagen stapt, of de oprit komt opgelopen, daar zal de hond door training en ervaring, al aan herkennen welke het van de twee is.

De geur kan pas een rol spelen als de persoon heel dicht is, maar kijk eens goed: de hond herkent het al veel vroeger.

Dit euvel zag ik bij mijn echtgenote ook toen ze 20 jaar jong was en een mentaal zwak begaafde en ook multiple gehandicapte patiëntje van haar zich al draaide en keerde toen hij de deur in Aartrijke hoorde gevolgd en ook ik haar (door mijn verliefd zijn herkenbare) geluid van stappen herkende en zich helemaal met zijn hoofd draaide om haar te verwelkomen, terwijl hij daarvoor helemaal niet op mij gereageerd had (en dat pas later begon te doen toen hij leerde dat ik een even grote 'knuffelaar' was en dus geen bedreiging vormde).

Primitief, ja. Intelligent: zeer zeker! +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, het is niet alleen de geur 'ze herkennen van verre reeds je voetstappen.
zelfs eeneiige tweelingen ontwikkelen spoedig na hun geboorte door verschillen in blootstelling aanhun omgeving een andere huid- en darmflora alsmede een verschillend getraind immumsysteem wat mensen (vooral vrouwen) onbewust ruiken en honden bewust.
Honden zien niet zo goed, hun reuk en gehoor , daar moeten ze het meer van hebben.
Zo kunnen ook kleine verschillen in looptechniek, de adem alsmede bovengenoemde dingen het voor een hond eenvoudig maken, een eeneiige tweeling al vroeg te onderscheiden.
Zelfs vingerafdrukken van eeneiige tweelingen zijn verschillend.
Na de eerste celdeling , waarbij de cellen zich immers van elkaar losmaken (zo ontstaan eeneiige tweelingen) ontwikkelen ze zich individueel, dus al 40 weken voordat ze geboren zijn, hebben elk een eigen placenta en daardoor kunnen geringe verschillen in deze 40 weken ontwikkelen.
Voor een goede hond een koud kunstje om ze uit elkaar te houden, voor de hond zijn het twee behoorlijk verschillende individuen ze letten meer dan mensen op verschillen dan op de visuele gelijkenis. De hond zal wellicht ruiken dat ze uit hetzelfde nest komen (broers of zussen zijn) .
Wat ik wil aangeven dat -waar een mens zich laat foppen- de hond in dit geval .
foutloos weet te duiden .
Is een van de tweeling het echte baasje van de hond en is deze hier consequent in, dan zal het de ander niet lukken dezelfde mate van (on)gehoorzaamheid en trouw op te wekken. Echt er is geen (gezonde) hond die daar in trapt!