De plaats van de panter, over het algemeen luipaard genoemd, in de voedselketen is bovenaan of vrijwel bovenaan. Sommige vijanden van de luipaard kunnen zelf in gevaar komen door aanvallen van de luipaard.

Luipaarden moeten concurreren voor eten en onderdak met andere grote roofdieren, zoals tijgers, leeuwen, jachtluipaarden, gevlekte hyena’s, gestreepte hyena’s, bruine hyena’s, tot vijf soorten beren en zowel Afrikaanse als Aziatische wilde honden. Deze dieren kunnen de prooi van de luipaard stelen, de jongen van de luipaard aanvallen of zelfs de volwassen dieren doden.

In sommige gebieden van Afrika zullen troepen van grote baviaansoorten (die zelf potentiële luipaardenprooi zijn) luipaardjongen doden en soms opeten als ze ze ontdekken. Af en toe jagen Nijlkrokodillen op luipaarden, zowel op jonge als op volwassen exemplaren. Één grote volwassen luipaard werd bijvoorbeeld aangevallen en opgegeten door een grote krokodil terwijl deze probeerde te jagen langs een rivier in het Kruger Park. Moeraskrokodillen doden in zeldzame gevallen volwassen luipaarden in India. Leeuwen zijn af en toe succesvol in het klimmen in bomen en het afpakken van de prooi van luipaarden, maar het komt ook voor dat luipaarden welpen van leeuwen doden of aanvallen. In de Kalahari-woestijn verliezen luipaarden vaak van de bruine hyena, als de luipaard zijn prooi niet in een boom kan krijgen. Enkele bruine hyena’s zijn waargenomen bij het wegjagen van mannelijke luipaarden van hun prooi. Tijgerpythons jagen ook op luipaarden.

In 2014 kwamen minstens twee gevallen voor van luipaarden die jachtluipaarden doden.
Antoni