Worden 'extra' koolhydraten opgeslagen als verzadigde of onverzadigde vetten?

Of een combinatie van beide? Als het antwoord "triglyceriden" is, zijn de vetzuurketens dan verzadigd of (meervoudig)onverzadigd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Waarom wil je dit weten, als ik vrage mag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben momenteel met een dergelijk onderdeel bezig met m'n studie en vroeg het me gewoon af. Ik vond het zo wonderbaarlijk dat er nergens info over was terwijl het me een vrij basic-onderwerp leek.
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je ervan uitgaat dat dierlijk vet verzadigd is en dat mensen dieren zijn, dan kun je ervan uitgaan dat menselijk vet verzadigd vet is.
Cryofiel
7 jaar geleden
Goed nagedacht, Erna55!
tinus1969
7 jaar geleden
Ik denk dat er geen vaste vuistregel is; je lichaam maakt onverzadigd vet als dat nodig is (mensen kunnen een aantal onverzadigde vetten synthetiseren maar niet allemaal en dat kost meer energie dan verzadigd vet), ongeacht wat er aan energiebron (suiker/koolhydraat/acteyl-CoA) wordt aangevoerd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_synthesis#Aerobic_desaturation

Antwoorden (1)

Hoewel de belangrijkste vorm van opslag van polysaccharide bij dieren is glycogeen is, kunnen dieren/mensen kooldydraten wel opslaan als onverzadigde vetten. Dat gebeurt dan via enzymen waarbij bepaalde dubbele verbindingen worden gemaakt zodat er onverzadigde vetten onstaan.

Eukaryoten (en prokaryoten) kunnen een enkele cis dubbele binding introduceren in een nieuw gesynthetiseerd vetzuur. Eukaryoten synthetiseren een verscheidenheid aan meervoudig onverzadigde vetzuren, bepaalde organismen meer dan anderen. Bijvoorbeeld, planten vervaardigen dubbele bindingen tussen de positie dubbele binding 9 en het methyl einde van de keten, maar zoogdieren kunnen niet.

Zoogdieren hebben meervoudige onverzadigde vetzuren nodig maar moeten ze in hun dieet verwerven. Als zodanig worden deze vetzuren aangeduid als essentiële vetzuren. Anderzijds kunnen zoogdieren dubbele bindingen introduceren tussen de dubbele binding bij de 8- of 9-positie en de carboxylgroep. Enzyme complexen in de ER (Endoplasmatisch reticulum) desatureren de 5-positie, mits er een dubbele binding bestaat op de 8-positie en vormen een dubbele binding op de 6-positie als er al in de 9-positie bestaat.

In de energie-economie van de cel zijn glucosereserves (glycogeen) gelijk aan contant geld (aangezien ze gemakkelijk hydrolyseert), terwijl lipide reserves als een dikke spaarrekening zijn (in staat om grote hoeveelheden energie op te slaan voor de behoeften van de organismen). De potentiële energie van lipiden ligt in de vetzuurketens van triacylglycerolen. Wanneer er overmatige calorieën zijn, worden vetzuren gesynthetiseerd en opgeslagen in vetcellen.
erotisi
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik vermoed dat je dit niet zelf hebt bedacht... Mag ik vragen uit welke bron je deze informatie hebt? Niet dat ik de juistheid betwist, maar ik ben benieuwd naar de bron, en eerlijk gezegd vind ik het ook wel zo netjes om een eventuele bron te vermelden.
erotisi
7 jaar geleden
Ik heb het aan iemand gevraagd die er meer verstand van heeft dan ik.
tinus1969
7 jaar geleden
@erotiti, maar het is een nogal wijdlopig, weinig to the point antwoord.