Hoelang duurt het voordat huid uitsterft nadat het verwijdert is van je lichaam?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (1)

Dat hangt er helemaal vanaf wat je bedoeling is van het verwijderen. In de medische wereld wordt uid en andere eenvoudige weefsels in leven gehouden en zelfs vermeerderd door weefselkweek.
Weefselkweek is een techniek in ontwikkeling om weefsels of organen te kweken. Soms gebeurt dit met behulp van proefdieren, soms ook helemaal in het laboratorium. Het ontstane weefsel of orgaan kan gebruikt worden voor transplantatie. Eén van de te nemen obstakels is het doorbloeden van het weefsel. Daarom worden de eerste toepassingen gedaan bij dunne weefsels, zoals de huid en de blaaswand.
Bedenk ook, dat menselijk en dierlijk weefsel aan elkaar verwant is en dat zelfs proefdieren gebruikt kunnen worden om menselijk weefsel te maken.
(uit NRC 1995) Van onze wetenschapsredactie AMSTERDAM - Amerikaanse onderzoekers zijn erin geslaagd om een menselijk oor op de rug van een muis te laten groeien.
Het experiment, dat werd uitgevoerd in het laboratorium van de universiteit van Massachusetts in Boston, wordt gezien als een doorbraak op het gebied van weefseltransplantatie.