Kan men de lyme-bacterie overdragen door een teek aan te raken?

Ik vraag me af of het mogelijk is, een besmette teek met Borrelia, aangeraakt te hebben, en deze verder te verspreiden door bijvoorbeeld oogcontact( bv lenzen uitdoen). Of zit deze bacterie uitsluitend in de teek zelf en is dit niet mogelijk?

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoe zit het met een gescheurde teek, waarbij het tekenbloed aangeraakt wordt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. De Borrelia burgdorferi bacterie zit in het lichaam van de teek. Je kunt niet besmet raken door het aanraken of het verwijderen van teken. Ook niet door het aanraken van het inwendige van een teek, als is het theoretisch mogelijk als je open wondjes aan je handen hebt.

Bij een beet is de kans ook al vrij klein, want de teek draagt de bacterie niet meteen over nadat hij zich vastbijt. De kans dat je de ziekte van Lyme krijgt na een tekenbeet wordt geschat op 2% (2 op de 100 tekenbeten).

Mensen kunnen er elkaar ook niet mee besmetten. Hoewel overdracht via seksueel contact, orgaandonaties of bloedtransfusies in zeer uitzonderlijke gevallen theoretisch mogelijk zou kunnen zijn, is daar geen goed wetenschappelijk bewijs voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2 op de 100 teken besmet? Waarom zijn er dan zoveel lyme-patienten?
Als een teek bijt tuft hij zijn sap er gelijk in. Als de teek besmet is heb je grote kans dat je besmet bent met de bacterie, of je daadwerkelijk (gelijk) ziek wordt is vraag 2. Dat hoeft dus niet.
En overdracht bij zwangerschap/sexueel contact: de bacterie zit in het bloed/lichaamssappen (echt overal) en een kind krijgt bloed via de moeder. Tijdens sexueel contact worden lichaamssappen 'gedeeld'. Ik ben ervan overtuigd dat het absoluut een SOA is. Het RIVM is in mijn ogen niet echt een afdeling die serieus kijkt naar borrelia & Co maar goed.. het staat zo op hun site. Als je verder kijkt zie je dat overdracht wel degelijk mogelijk is https://desishiba.wordpress.com/2015/02/11/overdracht-van-de-ziekte-van-lyme/ http://www.rovince.nl/kennisbank/ziekte-van-lyme-besmettelijk/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Detection+of+Borrelia+burgdorferi+DNA+by+polymerase+chain+reaction+in+the+urine+and+breast+milk+of+patients+with+Lyme+borreliosis. En ga zo maar door met linkjes waar er anders over wordt gedacht Ik vind het overigens geen raar antwoord hoor maar zo jammer dat wat RIVM zegt waar zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2 op de 100 teken besmet?
Nee dat zegt Nick helemaal niet. Een besmette teek die bijt hoeft nog niet voor een besmetting te zorgen. Waarom zijn er dan zoveel lyme-patienten?
Nick heeft niks gezegd over het aantal keer dat er mensen gebeten worden. Dus je vraag is niet relevant. Althans je kan met een rekenvoorbeeld nog steeds elk aantal besmette patiënten voorrekenen. Je link
http://www.rovince.nl/kennisbank/ziekte-van-lyme-besmettelijk/
moet zich in een hoop bochten wringen om besmettelijkheid aanneembaar te maken. PRECIES wat Nick nog eens zegt ook in zijn antwoord. Maar het zegt vooral niks over de vraag die Nick beantwoord kan je besmet raken door aanraking. Zelden zo'n out of place reactie gezien.

Andere antwoorden (1)

Je kan enkel besmet raken door een tekenbeet,normaal bij een aanraking gebeurt dit niet(tenzij je er wil mee spelen en hem de kans geeft om je toch te bijten...)
fremar