Goudvissen worden geslachtsrijp als ze tussen de 1 en 3 jaar oud zijn. Dan is ook pas het verschil tussen de mannetjes en vrouwtjes te zien. De vrouwtjes krijgen een bollere buik en de mannetjes vertonen paaiuitslag, witte bolletjes rond de kieuwen en borstvin.

De voortplanting van goudvissen luistert vrij nauw. Een mannetje en een vrouwtje in een aquarium zetten is dus niet voldoende. De omstandigheden moeten goed zijn.
Zo moet het water rond de 22 graden zijn, het aquarium groot genoeg er moeten genoeg waterplanten zijn voor het afzetten van de eitjes (het kuitschieten van het vrouwtje). Het vrouwtje legt tussen de 500 en 1000 eitjes per dag. De eitjes komen, afhankelijk van de watertemperatuur, na een dag of 5-9 uit. De meeste larfjes zullen echter door de ouders weer opgegeten worden. De larfjes hangen aan de planten en aquariumwand voor zeker de eerste paar dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goudvis kan niet paren, daar heb je er twee voor nodig