Kunnen suikers als maltose en lactose door de bloed-hersenbarrière?

Toegevoegd na 36 minuten:
Bekend is dat glucose door de barrière heen kan. Een groot deel van het glucose gaat naar de hersenen omdat je lichaam uit andere suikers als maltose en lactose ook energie kan halen. Kan je daaruit dan concluderen dat de suikers niet door de barriere heen kunnen? Of kunnen je hersenen de suikers misschien niet verwerken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee, want ze komen niet voor in het bloed. Beide worden in de darmen omgezet in glucose en bijproducten.

Onderstaande tekst van de link:

Maltose kan in onze spijsvertering worden afgebroken tot individuele glucose eenheden door het enzym maltase dat wordt geproduceerd in de dunne darm. Maltase kan de alfa-(1-4)-binding hydrolyseren waardoor glucose vrijkomt. Glucose wordt daarna in de dunne darm opgenomen.

Lactose wordt in de spijsvertering afgebroken tot galactose en glucose door het enzym lactase dat wordt geproduceerd in de dunne darm.