Hoe groot is de kans dat je avocados aan een zelf gekweekte avocadoboom kan krijgen?

Avocadopitten kun je makkelijk laten ontkiemen. De plant groeit ook redelijk snel tot een soort struik.
Het lijkt me leuk om een avocadoplant te kweken waar dan ook eetbare avocado's aan komen.
Ik vraag me af of je dit met een zelf opgekweekte plant kan doen, of zo'n plant dan zo groot als een boom worden voordat er vruchten aan komen, of zo'n boom bestoven moet worden en of er een speciaal ras avocado's voor gebruikt moet worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
15.6K
Rieneke1
8 jaar geleden
http://veelkantie.nl/blog/2011/11/09/onze-avocadoplant/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mij groeide er verleden jaar spontaan eentje op de composthoop.
Afgelopen winter in mijn kanariehok gezet (het vriest er niet en er is veel licht). De plant heeft het nochtans niet overleefd.

Het beste antwoord

Volgens deze site moet je de pit rechtstreeks in de grond planten, goed verzorgen volgens de instructies, en als het een boom is zal deze na circa 3-4 jaar vruchten dragen.
http://nl.m.wikihow.com/Een-avocadoplant-kweken
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het duurt idd heeel lang voordat je een avocado van je eigen boom kan plukken. Je kan eens kijken bij tuincentrums; daar heb je al kleine avocado boompjes van ongeveer 1 a 2 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ooit een poging gedaan een advocado te kweken, maar heb het opgegeven.
Hoewel ze in de rustperiode wel wat vorst kunnen verdragen, moeten ze voor een groot deel van het jaar warm staan en in een vochtige lucht.
Het worden bomen die bevrucht moeten worden door een ander boom met een ander type bloemen.
Dus is dat gewoon niet te doen zo maar in de huiskamer, te weinig licht van boven en veel te droge lucht, je zou een warme kas moeten hebben en dan ook nog een hoge kas.
Gek genoeg zijn ze prima te zaaien en groeien erg snel.
De kans om er vruchten van te plukken is vrijwel nihiel