Op welke leeftijd verandert kraakbeen in bot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben Bierdopje.
Het is meer een taalkwestie denk ik. Het kraakbeen verdwijnt, en er komt bot voor in de plaats, zó zou je het ook kunnen zeggen. We zeggen dan "verandert" , maar strikt genomen is dat niet zo. Je hele lichaam vernieuwt zich steeds. Je haar "verandert" ook niet van blond in grijs als je ouder wordt. Want dat zijn "nieuwe" haren, die toevallig nu grijs zijn. ;-)

Het beste antwoord

Het proces van verbening, het veranderen van kraakbeen in bot, begint al vóór de geboorte. Dat proces gaat door totdat iemand is volgroeid. De precieze leeftijd staat niet vast, en zal dus bij iedereen anders zijn. Ik gok zo, tussen je 16e en 18e jaar.

Andersom kan het ook: op rontgenfoto's is te zien, of iemand al is volgroeid, omdat alleen bot op rontgenfoto's te zien is, en geen kraakbeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kraakbeen verandert niet in bot. Kraakbeenweefsel en botweefsel zijn verschillend.

Bij de mens bestaat het skelet in het embryo in eerste instantie uit kraakbeen en vezels. Dit wordt vervangen door botweefsel (al blijft er in het lichaam ook wel degelijk kraakbeenweefsel bestaan). Het kraakbeen is flexibel en kan zich delen. Tot de pubertijd bevatten de botten inwendig nog een groeischijf die uit kraakbeen bestaat. Dit gedeelte is niet verkalkt en hierdoor kan het bot langer worden. Tijdens de pubertijd raakt de groeischijf verkalkt onder invloed van hormonen en groei je niet veel langer meer.

Bij de geboorte is een stuk schedel van het kind nog gedeeltelijk open en bevat kraakbeen. Dit heeft als functie dat het hoofd nog wat kan vervormen tijdens de geboorte, zodat een groot hoofdje toch (relatief) gemakkelijk naar buiten kan komen. Na de geboorte groeit dit ook dicht.

Bij volwassenen komt kraakbeenweefsel nog wel voor, bijvoorbeeld in de oorschelp en in de gewrichten.