Als je een zelfbestuivende kiwi naast een vrouwelijke kiwi zou planten komen er dan aan allebei de planten vruchten?

En moeten de kiwi's perse van het zelfde soort zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (1)

Ja, in principe zou dat moeten kunnen. Probleem met de kiwi is vaak dat het toch net iets te koud is voor de plant, en dat er vaak niet goed (en vooral te weinig) gesnoeid wordt. Het aanplanten van een zelfbestuivende kiwiplant is dus geen garantie dat je ook werkelijk kiwi's kunt gaan plukken.

"De meeste Actinidia-rassen zijn tweehuizig en eenslachtig. Een plant heeft daardoor of mannelijke of vrouwelijke bloemen. Alleen de vrouwelijke planten dragen vruchten. Bij een vrouwelijke plant moet altijd een mannelijk exemplaar (of een zelfbestuivende eenhuizige plant) in de buurt staan om tot bestuiving te leiden."