Hoe kan het dat als je naar een gekleurd vierkant kijkt, en je dan naar een witte vierkant kijkt, je het gekleurde weer ziet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Je ziet niet het gekleurde vierkant ; je ziet precies de omgekeerde kleur op een witte achtergrond. Dat komt omdat door het kijken naar een vaste afbeelding, de kegeltjes in je ogen die kleur waarnemen als het ware 'moe' of overprikkeld worden. Bij het kijken naar een witte achtergrond , krijg je dan een ' nabeeld' van precies de tegenovergestelde kleur. Een groen vierkant wordt rood, een blauw vierkant wordt oranje, etc. En zwart wordt wit. Op die manier werken de bekende ' onherkenbare' zwart-wit-plaatjes waar je een minuut naar moet kijken, en als je dan op een witte achtergrond kijkt zie je jezus verschijnen ofzo.

Hier een paar leuke voorbeelden
https://www.google.de/search?q=nabeeld&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Na1lVNqECcnqONbsgNgG&ved=0CCkQsAQ&biw=1280&bih=675
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Nog een voorbeeld.
Als ik op de wc zit en strak naar de grijze voegen tussen de witte tegeltjes kijk, dan zie ik witte voegen als ik min blik verplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik naar het raam kijk, en dan mijn ogen sluit, zie ik een zwart vlak met lichte planten, gordijnplooien, etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Harstikke bedankt! :)

Andere antwoorden (1)

Een reden is de luigeid van je oog en de opvolgende actie van je hersens. Eigelijk is het te vergelijken met het inbranden van een koge op je oude tv scherm. Gelukkig gaat het in dit geval sneller voorbij.