niet.
voor ze in winterslaap gaan hebben ze al een tijdje niets gegeten.
als ze tot het laatst zouden blijven eten, zou het eten in hun darmen rotten omdat de lichaamsfuncties bijna stil liggen in winterslaap.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (vreemde min overigens)
Niet, hun maag en darmen zijn leeg voor ze in winterslaap gaan. Tijdens de winterslaap wordt niet gegeten en komt de spijsvertering dus ook helemaal tot stilstand. Poepen is dan ook niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de koude wintermaanden te overleven houden sommige dieren een winterslaap. Als het kouder wordt eten ze zich eerst helemaal vol of leggen een voorraad eten aan. Daarna gaan ze lekker slapen. Dat klinkt simpeler dan het is. De winterslaap is veel dieper dan een gewone slaap. De dieren laten hun temperatuur zakken waardoor ze minder energie verbruiken.

Per diersoort verschilt de slaap. Grote dieren, zoals de beer, houden eigenlijk geen winterslaap maar een winterrust. Voor hun grote lichaam is het te gevaarlijk om te veel af te koelen. Ook dassen en eekhoorntjes houden een winterrust. Af en toe worden ze wakker uit hun slaap om iets te eten.

Andere dieren, zoals een egels, hamsters en vleermuizen, houden wel een echte winterslaap. Zij kunnen hun temperatuur tijdens de slaap flink laten zakken, soms wel tot nul graden! Hierdoor besparen ze veel energie. Zo houden ze het de hele winter vol op hun aangelegde vetreserves.

Kikkers en padden zijn nog extremer. Tijdens de winter stoppen ze zelfs met ademen door hun luchtwegen. Ze ademen alleen nog door de huid.

Omdat de dieren in winterslaap en winterrust hun temperatuur zo laten zakken en bijna niet bewegen verbruikt hun lichaam heel weinig energie. Hun darmen komen bijna tot stilstand. Ze plassen en poepen nog wel, maar niet veel.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/poepen-en-plassen-dieren-tijdens-hun-winterslaap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit antwoord is tegenstrijdig met de 1ste 2 antwoorden...
jij zegt dat ze eten voordat ze slapen.... de anderen zeggen dat ze juist niets eten....
hmz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@savana
elk dier wat in winterslaap gaat vreet zich voor die tijd nog vol om reserves in het lichaam op te slaan. dit is dus niet allemaal poep. als het dier zijn darmen leeg heeft zijn de reservers opgeslagen en kunnen ze aan de winterslaap beginnen. tijdens de winterslaap eten ze niet (want ze slapen heel diep) zie persoonlijk dus geen tegenstrijdigheden eigenlijk :) +1