Welke trendlijn moet ik gebruiken?

Ik ben bezig met het verwerken van resultaten van een onderzoek dat ik heb gedaan voor biologie. Nu moet ik een grafiek maken van deze resultaten en dat moet met behulp van een trendlijn. Je kunt alleen tussen verschillende trendlijnen kiezen, maar welke moet ik nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van het verband dat je aan het onderzoeken bent.

Verwacht je een rechtlijnig verband (Mengeing van stoffen bij toenemende temperatuur) dan neem je een rechte lijk (ax + b) als trendlijn

Verwacht je een verband met een duidelijk minimum / maximum (Enzym activiteit tegen teperatuur bv) dan gebruik je een kwadratische vergelijking

Verwacht je een 'oscilerend verband' (BV prooi - predator populatie grootte over tijd) dan gebruik je een sinus-achtige, of een meelopend gemiddelde.

Uitgnagspunt is altijd: Welk verband heb je opgenomen in je hypothese.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kies de best passende lijn. Welke het best past kun je zien door de r2 te laten aangeven. Een r2 van 1 geeft aan dat de 'fit' perfect is. Hoe dichter bij de 0, hoe slechter de fit.

Toegevoegd na 17 uur:
snappie? r2 staat overigens voor r kwadraat, maar dat kon ik niet aangeven met mijn computer. Als je specificeert wat je precies onderzocht hebt, kan ik er misschien bij aangeven, welke ik specifiek zou kiezen...