is een snoek gevaarlijk voor mensen?

In de sloot achter ons huis leven snoeken. Veel kinderen in de buurt denken dat deze snoeken gevaarlijk zijn voor mensen, dat ze mensen bijten. Is dat zo of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
17.6K

Antwoorden (5)

Snoeken kunnen bijten maar dat is zeer uitzonderlijk en meestal happen ze alleen. Ik neem aan dat de kinderen gewoon in een zwembad gaan liggen in plaats van in die sloot?

Een elfjarig jongetje uit Erondegem werd door een snoek gebeten in een vijver in de Kapelhofstraat. De jongen dreef op een luchtmatras, terwijl zijn benen in het water hingen. De knaap werd naar het ziekenhuis in Aalst overgebracht. De wonde moest op verscheidene plaatsen worden gehecht.

Sportvissers beschouwen het incident als ,,zeer uitzonderlijk''. ,,Een snoek is een roofvis en kan wel happen, maar voor een mens is dat doorgaans niet gevaarlijk,'' zegt een ervaren sportvisser.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kromme min... +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, wie geeft hierop een min...? Dat had wellicht op mijn reactie op de vraag gekund (was uiteraard als grapje bedoeld), maar op dit antwoord...?
Er zijn inderdaad gevallen bekend van bijtende snoeken, ook als ze niet worden uitgelokt. Maar: ,,Een snoek is een roofvis en kan wel happen, maar voor een mens is dat doorgaans niet gevaarlijk.''
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals eerder genoemd:
Een beet van een snoek doet pijn, en voelt niet prettig, maar levensgevaarlijk? Nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de hap is gevaarlijker door dat er bacteriën kunnen worden overgebracht, verder is de snoek natuurlijk groot en indrukwekkend om te zien als kind, maar doet geen kwaad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
welke bacteriele infectie kan men dan oplopen door een beet van een snoek?
Nee, snoeken zijn niet gevaarlijk voor mensen, maar vanwege hun bruuske aanvallen gebeuren er wel eens ongelukjes met zwemmers die in hun voet gebeten worden of mensen die hun hand langs een varende boot houden. Ook het voeren van snoeken is een vrij linke business, vanwege de snelheid en de grote bek met scherpe tanden.