Ik heb last van rode wormen in m'n toilet, over welke worm gaat het en wat kan ik er aan doen?

De wormen zien rood en zijn ongeveer 10cm lang. Ze zitten niet in het toilet zelf maar kruipen over de vloer. Aan gebrek aan hygiene ligt het niet want het toilet wordt meermaals per week gepoetst.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
24.1K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Kan je er een foto van plaatsen?
Castle
8 jaar geleden
Plaats inderdaad een foto want rode wormen????
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Gadverdamme! Ik heb geen idee. Maar ik snap wel dat je er vanaf wilt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar liggen ze? Bij het toilet of er een eind vandaan?
Mag ik vragen wat die witte lijn is? De onderste (regen)worm lijkt niet over een (normale) vloer te kruipen, en hangt vol met kleine deeltjes??

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk gaat het om gewone regenwormen. Al was het maar omdat dit de enige algemeen voorkomende worm van die grootte in Nederland is.

Het komt ook vaker voor (zie: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/131128-wormen-in-wc-water/ )

Hoe ze in je toilet komen is echter moeilijk te zeggen.

Mogelijke oorzaken zijn:
- Kinderen die ze in je toiletpot stoppen
- Het toilet wordt doorgespoeld met regenwater
- (larven van) regenwormen kunnen via het voedsel en vervolgens via de Grote Boodschap in het toilet komen.
- Ze komen van buiten en vinden toevallig een gaatje bij het toilet om binnen te komen. Dan komen ze primair dus niet via de pot.
- Vogels kunnen ze via een open raampje binnen gebracht hebben.
- Enz.

De oorzaak weten is het grootste deel van de oplossing, maar welke oorzaak de juiste is kan ik helaas op afstand niet met zekerheid zeggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Regenwormen zal wel kloppen maar die acht ik niet in staat om uit een toiletpot te kruipen.