Wat eet een Vleesetende plant?

Ik heb net een vleesetend plantje gekocht maar wat geef je hem te eten? hij heeft ongeveer 10 mondjes :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
8.2K
Rieneke1
7 jaar geleden
Niks. Van de zomer zet je 'm buiten op een zonnig plekje en dan vangt ie z'n eigen eten.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.tuinadvies.be/artikels/vleesetende_planten_soorten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Insecten?
Edraket
7 jaar geleden
Toen ik een heel klein stukje kaas op de geopende bladen van een venusvliegenvanger legde, gingen de bladeren naar elkaar toe en sloten zich.
De plant voelde blijkbaar dat kaas eetbaar is.
Rieneke1
7 jaar geleden
Edraket, als je de plant kietelt met een wattenstaafje sluit hij ook. Dat put de plant alleen maar uit. Kaas of kattenvoer of biefstuk is verkeerd om te geven. Gewoon op een goed plekje zetten, vochtig houden, en niet mee spelen.

Antwoorden (3)

Insecten zoals muggen, torretjes, en vliegen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hoeft alleen water te geven. Veel vleesetende planten houden van licht maar willen niet in de volle zon. Het eten 'vangen' doen ze zelf. Er komt dan vanzelf een vliegje of iets dergelijks in. Zelf hoe je dat niet te doen dus.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Zelf hoe je dat niet te doen dus." Maar is wel zo leuk...
Rieneke1
7 jaar geleden
De meeste staan juist wel graag in de volle zon. (wel afharden/ laten wennen natuurlijk).
Een vleesetende plant eet niet echt vlees maar meer insecten. Deze vangt hij meestal in huis maar als hij te slap wordt kun je deze voor hem kopen.

Ik weet niet wat voor vlees etende plant je hebt maar de gene op de afbeelding is de meest voorkomende. Deze plant heeft 2 haartjes aan de binnenkant van zijn bekjes en een plakkerige zoete vloeistof. als deze haartjes wordt aangeraakt door een insect dan gaat er een timer in. Als dit insect binnen 10 sec nog een haartje aanraakt dan klapt het bekje dicht. Dan doet de plant er 1 tot 2 weken over om dit insect te verteren en daarna gaat hij weer open.

Je kan dit uit testen door je vinger of een saté prikker VOORZICHTIG tegen de haartjes te duwen. Doe dit niet te vaak want dit is erg vermoeiend voor de plant en hij zal als je dit te vaak doet op een gegeven moment sterven.

Je verzorgd de plant door hem in een bak te zetten waar een bodempje water in staat aangezien dit een moeras plant is. Zorg dat je een goed balans hierin vind. Als de plant slap gaat hangen raad ik je aan om meer water er bij te doen maar als hij de lucht in schiet en daardoor knakt is het beter om er wat minder water in te doen. Als je hem goed verzorgd zullen er elke zomer bloemetjes aan komen en daar ontstaan dan nieuwe bekjes uit.

(indien je een andere plant hebt moet je het even zeggen, deze heeft namelijk andere verzorging nodig)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
De afbeelding ontbreekt bij je antwoord. Misschien kan je een link naar een website bij je antwoord zetten.