Kunnen dieren ook dromen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Waar kunnen ze over dromen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (8)

Ja, van honden en katten weet ik het zeker. Je merkt het als ze liggen te slapen en een hond begint opeens wat te janken terwijl hij gewoon doorslaapt. Ze verwerken dan van alles of maken in hun droom van alles mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik heb het ook bij onze honden en katten gezien en gehoord. Dus we moeten aannemen dat het bij olifanten en tijgers en zo ook kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten: http://www.youtube.com/watch?v=hQX-EyMbcxY
http://www.youtube.com/watch?v=XzWe9E3gwfs Honden: http://www.youtube.com/watch?v=UqrhZW9xIrY
http://www.youtube.com/watch?v=TmHL7JV4mP8
Ja, dat kunnen ze. Dat is soms ook te merken als ze slapen, als ze ineens een gek geluid maken ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de meeste dieren wel kunnen dromen, aangezien dromen gewoon het werken van de hersenen terwijl het lichaam slaapt, is. Honden en katten kunnen sowieso dromen, dat merk je als ze liggen te slapen. Maar ik denk niet dat dieren van een lagere orde (vb. kwal) kunnen dromen.

Volgens mij moet omte kunnen dromen een dier eerst kunnen denken. Honden en katten kunnen denken, maar primitieve dieren zoals dus een kwal kunnen volgens mij niet denken, die doen alles op instinct.

Toegevoegd na 35 seconden:
''om te kunnen dromen MOET een dier'' moet het zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vis in me kamer maar rond middernacht word hij vaak onrustig , na een tijdje is hij weer helemaal rustig.Kunnen goudvissen ook dromen?
De meeste zoogdieren dromen net als mensen. Neem bijvoorbeeld ratten. Deze werden ooit een hele dag in een doolhof losgelaten. Daar moesten ze speciale opdrachten uitvoeren, terwijl hun hersengolven werden gemeten. Voordat de ratten de uitgang hadden gevonden werden ze in slaap gesust. Toen ze daarna in hun slaap opnieuw werden gemeten, werden dezelfde patronen zichtbaar. De patronen waren zo gelijk, dat de onderzoekers zelfs konden zien waar de ratten liepen in hun 'droomdoolhoven'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren kunnen net als mensen ook dromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van mijn vroegere katten droomde heel veel. Kennelijk was hij dan altijd aan het vechten want dan begon hij te blazen.

Katten dromen dus. Van andere dieren weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle zoogdieren en vogels dromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel degelijk.Soms lag onze hond op zijn zij gewoon plat op de grond,en met zijn poten te bewegen alsof hij aant rennen was,en een soort gejank hoorde je.Het is trouwens heel slecht om ze dan wakker te maken.Ook honden moeten ff bijkomen na een nachtmerrie,of heftige droom